Video Portul Constanța: Lucrările de reabilitare la 19 linii de cale ferată au fost finalizate, alte 16 vor fi gata luna aceasta. Ce sume pierde România între timp
Un nou tren pierdut de statul român. Două-trei procente din PIB se pierd pentru că portul Constanţa este folosit la doar jumătate din potenţial. Sute de vagoane blochează, încă, şinele reabilitate în ritm... românesc, în timp ce milioane de tone de cereale din Ucraina aşteaptă să fie transportate spre alte zări.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Andreea Filip, reporter Observator: "Nu suntem într-o livadă şi nici în vreo pepinieră, suntem pe calea ferată din portul Constanţa. 50% din linia ferată este impracticabilă şi asta pentru că au crescut copaci."
Aşa arătau, la final de martie, multe dintre şinele din Portul Constanţa. Ce s-a schimbat în mai bine de şapte luni?
"Aici erau alea..."
"11 metri de copaci."
- Cum a fost lăsat în paragină Portul Constanţa, cel mai important port la Marea Neagră. Autorităţile vor să...
- Portul Constanța, blocat de TIR-urile cu cereale din Ucraina și România. Șoferii sunt bucuroși să stea doar 10...
- Portul Constanța, sufocat din cauza războiului din Ucraina. Totul e blocat, de la depozite la terminale
"Da."
"Mergem puţin mai încolo să vedem că e o chestie... o imagine spectaculoasă în partea aia, unde s-au montat cele două bretele."
Marcel Ciolacu, preşedintele Camerei Deputaţilor: "Şi unde sunt vagoanele alea, copacii?"
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: "Unde sunt copacii?"
Angajat port: "Copacii... mai încolo sunt copacii, mai în faţă. Exact în partea cealaltă, domnu' preşedinte, de pod sunt... "
Preşedintele Camerei Deputaţilor a avut de furcă cu explicaţiile ministrului Transporturilor.
Marcel Ciolacu: "Câte aţi reabilitat?"
Sorin Grindeanu: "19 au terminat şi mai intră..."
Angajat port: "Şi-acuma intrăm în..."
Sorin Grindeanu: "În prioritatea doi, ştii? Care nu a fost pe urgenţă şi care intră normal."
Marcel Ciolacu: "Cele 19."
Sorin Grindeanu: "Nu. 19 sunt gata şi mai sunt 16 care se termină până în 10 noiembrie."
Câte linii de tren din portul Constanţa pot fi folosite?
Tragem linie şi facem calculul. În Portul Constanţa sunt 311 linii de cale ferată. 35 dintre ele au fost reabilitate în procedură de urgenţă, alte 64 sunt la faza de studiu de fezabilitate. Pe 112 se circulă cu restricţii, iar 100 sunt închise. Din cele peste 700 de vagoane care blocau portul la începutul războiului din Ucraina, jumătate încă ruginesc pe şine.
Andreea Filip, reporter Observator: "350 de vagoane blochează, în continuare, portul Constanţa. Cea mai veche garnitură este din 1977. Nu poate fi clintită. Singura soluţie este să fie tăiată bucată cu bucată şi dusă la fier vechi."
Vagoanele încă deplasabile vor fi trase pe linie moartă, pentru ca muncitorii să poată repara şinele de sub ele. Însă mai e o problemă.
Dorin Maier, director CFR infrastructură: "Pentru prioritatea a doua despre care vorbim, că prima a fost gata, este vorba de 144 de vagoane acum (n.r. care blochează liniile). În port sunt mai multe vagoane care urmează a fi ... Câte? În jur de 350 de vagoane care urmează a fi licitate de către cei de la ANAF.Vor rămâne blocate până în momentul în care cei de la ANAF vor face licitaţiile şi vor fi tăiate."
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: "Nu vreau să intrăm în discuţii cu ANAF-ul, dar aş face un apel să urgenteze procedurile."
Andreea Filip, reporter Observator: "Din iunie şi până în prezent au fost organizate trei licitaţii de către ANAF. La prima nu s-a prezentat niciun doritor, iar la cea de-a doua au fost vândute doar 25 de vagoane."
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: "Având în vedere vechimea acestor vagoane, ăsta este motivul pentru care, până acum, nimeni nu s-a prezentat la licitaţie, pentru că sunt vagoane de peste 30 de ani sau... Atunci trebuie să facă, dacă tot au sechestrat şi sunt sechestrate şi sunt sub procedura care o ştim cu toţii, Atunci să-şi facă procedură, să reevalueze, să pornească de la altceva, nu de la material rulant, ci de la fier vechi şi atunci în mod sigur vor veni doritori, dar să dea drumul odată la toată povestea."
O poveste care ne costă în fiecare zi, în condiţiile în care Ucraina nu mai poate folosi porturile sale. Dacă Portul Constanţa ar fi sută la sută funcţional, taxele pentru exportul mărfurilor ucrainene, în special cereale, ar putea aduce bani grei în bugetul României.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰