Video Portul Constanța, sufocat din cauza războiului din Ucraina. Totul e blocat, de la depozite la terminale
Portul Constanța este sufocat din cauza războiului din Ucraina. Traficul a crescut de trei ori de când toate mărfurile care ar fi trebuit să ajungă în Odessa au fost redirecționate spre Romania. Terminalele sunt blocate şi livrările se fac cu întârziere sau deloc, pentru că nici angajaţii nici infrastructura îmbătrânită nu fac faţă fluxului uriaş de marfă.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Portul Constanţa abia mai respiră. Totul e blocat: de la depozite la terminale. Traficul în port a devenit o cursă cu obstacole printre zecile de containere stivuite unul peste altul.
Andreea Filip, reporter Observator: În acest moment sunt întârzieri la operare şi livrare pentru toate containerele indiferent de destinaţie. Depozitele din Portul Constanţa sunt şi ele congestionate, mare parte dintre ele refuzând să mai primească mărfuri.
Georgiana Mudrag, reprezentant comercial: Traficul a crescut de trei ori în ulrima perioadă, de când a început războiul din Ucraina.
Toate terminalele din portul Constanţa sunt blocate
- Cum arată liniile de cale ferată din Portul Galaţi, ultima piedică în calea transportului de mărfuri spre şi...
- Exportul de cereale din Ucraina ar fi putut fi redirecţionat prin portul Galaţi, care are o cale ferată unică în...
- Război Rusia - Ucraina, ziua 64 LIVE TEXT. Explozii în Kiev, după vizita Secretarului General al ONU. Antonio...
Vase pline cu cereale, mâncare, materiale de construcţii ori haine sunt obligate să ancoreze la noi. Un surplus de circa 10.000 de containere au ajuns în Constanţa, care în mod normal aveau drept destinaţie porturile ucrainene.
Florin Goidea, director Administraţia Porturilor Maritime Constanţa: Problema portului e că trebuie să expediezi cât mai repede marfa din port pentru a nu se crea blocaje. Portul nu e pentru depozitare.
Reporter: Există angajaţi suficienţi, există echipament suficient pentru acest flux de trei ori mai mare?
Georgiana Mudrag, reprezentant comercial: Din păcate, nu. Folosim angajaţi din Bangladesh, echipamentele sunt utilizate la capacitate maximă, atât şi resursa umană.
Ca să facă faţă volumului uriaş de marfă, în port au fost ridicate corturi pentru depozitare şi au fost închiriate platforme suplimentare. Sunt soluţii temporare însă.
Florin Goidea, director Administraţia Porturilor Maritime Constanţa: Se fac eforturi. Vă daţi seama că nu e foarte uşor să găseşti proprietarul mărfii, toate formalităţile vamale, e vorba de mărfuri care vin non-UE şi acum trec prin portul Constanţa, noi suntem în UE şi avem reguli.
Şi vameşii din Portul Constanța lucrează la foc continuu
Petrică Bacaim, comisar șef Poliția de Frontieră: Volumul de mărfuri s-a mărit semnificativ. Împreună cu colegii de la Vamă sunt verificate, controale fizice, controale cu scannerul.
Reporter: Câte erau într-o zi obişnuită, câte sunt acum?
Marian Vereș, inspector vamal: Lucram în jur de 40-50 de containere pe zi, ieri am avut 105.
Containerele suspecte ajung la controlul fizic, după ce trec de scanner.
Portul Constanta are o capacitate de 70 de milioane de tone pe an. Însă nu a fost pregătit pentru un astfel de flux, așa că mașini, utilaje, componente de eoline, cherestea și alte mărfuri zac prin depozite.
Reporter: E pregătit portul Constanţa pentru un trafic mai mare?
Sorin Grindeanu, ministrul Transportului: Trebuie să fie pregătit.
Guvernul a alocat 200 de milioane de lei din Fondul de Rezervă pentru creșterea capacității Portului Constanța.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰