Video Portul Constanța, blocat de TIR-urile cu cereale din Ucraina și România. Șoferii sunt bucuroși să stea doar 10 ore la coadă
Portul Constanţa e blocat de TIR-urile încărcate cu cereale din România şi din Ucraina. Cum calea ferată nu e funcţională, navele n-au încotro decât să preia cerealele direct din autocamioane. Sunt cozi pe kilometri întregi, iar şoferii stau şi câte o zi întreagă pe marginea autostrăzii. În lipsa infrastructurii de care ar fi nevoie acum, ministrul Transporturilor vrea să construiască o parcare uriaşă pentru TIR-uri în afara portului.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Mii de camioane, încărcate cu cereale, se întind pe cozi şi de peste cinci kilometri pe autostrada A4. Şoferii stau cu orele pe banda de urgenţă până apucă să intre în Portul Constanţa. Recolta românească a venit deodată cu cea din Ucraina şi, cum ambele trebuie descărcate în port, e mai aglomerat ca oricând.
Șofer: Anul trecut n-a fost aşa. Din cauza ucrainenilor suferim noi, ucrainenii au multe avantaje faţă de noi, ei dau pe lângă coadă, n-au nicio treabă cu rândul noi avem colegi cărora li s-a luat permisul pentru că au dat pe lângă coadă.
Șofer: E grav, nu că....e grav, grav. Ei sunt de vină la port acolo. Porturile sunt goale şi noi stăm...
Zece ore de aşteptare în Portul Constanța deja li se pare puţin șoferilor
- Cum se "reabilitează" șinele de cale ferată în Constanța: Muncitorii smulg bălăriile cu mâna şi aşteaptă...
- Nave ucrainene cu cereale au început să traverseze Canalul Bâstroe, anunță Kievul
- Ambasadorul Rusiei la Bucureşti îi ironizează pe români: Vor să transporte cerealele ucrainene, dar nu şi-au...
Șofer: Suntem de dimineață de la ora 7... suntem fericiţi acum... altă dată....
Reporter: Cât aţi stat cel mai mult?
Șofer: O zi şi o noapte. Acum dacă avem şi ucrainenii pe capul nostru, e blocat peste tot.
Dan Dolghin, operator port: Sunt destule momente ale zilei când ele depăşesc capacitate de descărcare şi atunci se formează aglomerări la intrarea în port, acest lucru se întâmplă fiindcă suntem în plină campanie de recoltare a produselor româneşti.
De nervi, unii șoferi îşi riscă permisul
Autostrada şi portul se blochează şi din cauză că liniile cale ferată sunt în paragină şi nu pot fi folosite.
Florin Goidea, director port: Normal că infrastructura nu este pe măsura numărului mare de camioane care vin în port. Soluţia principală e investiţia foarte mare care trebuie făcută din Fondul de Rezervă de 50 de milioane de euro în căile ferate portuare.
Deocamdată, portul a improvizat o parcare la interior, care are însă o capacitate de cel mult 120 de tiruri. Ministrul Transporturilor are planuri şi mai ambiţioase.
Andreea Filip, reporter Observator: O soluţie găsită şi promisă de Ministerul Transporturilor e o parcare în exteriorul Portului Constanţa, de 80 de hectare, cu o capacitate de 800 de TIR-uri, însă acest proiect stagnează din 2015, iar acum în plină campanie agricolă e la stadiul de întocmire a documentaţiei.
Șofer: Stai şi 12 ore la o maşină să descarci, n-ai parcare, n-ai veceuri, alţii dau pe lângă coadă, dacă nu faci o parcare mare aici degeaba.
Ar fi şi alte soluţii pentru transportul cerealelor din Portul Constanța
Cezar Gheorghe, Clubul Fermierilor: Livrezi în zilele x, y, z nu să se năpustească toţi în acea perioadă, care e o fereastră în general de 10 zile până la 2 săptămâni. Sau două zile intră marfă ucraineană, două zile românească.
Anual, România exportă între 20 şi 24 de milioane de tone de cereale prin portul Constanţa, nu doar de la noi, ci şi din Serbia şi Ungaria. Ucraina a venit cu un surplus de circa 600 de mii de tone pe lună. Ca să mai ia din presiune, linia ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi a fost redeschisă, săptămâna trecută, după 22 de ani.
Adrian Obreja, reporter Observator: Testele pe calea ferată au fost făcute cu succes, dar, deocamdată, niciun vagon cu cereale din Ucraina nu a ajuns până acum aici, în portul din Galaţi. Sunt aşteptate de la o zi la alta, fiind aici o capacitate de operare de șapte vagoane simultan.
De aici pot fi încărcate atât nave fluviale, cât și nave maritime.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰