Video Tendinţele pe piaţa restaurantelor din România în 2025. Călin Ionescu: "Nu este totul să servești repede"
Specialistul economic al Observator, ne explică, în cadrul rubricii IQ Financiar, despre cum a evoluat Horeca în România.
Iancu Guda: Continuăm să vorbim despre sectorul Horeca cu specialiști în domeniu. Mă bucur să l-avem invitat astăzi pe domnul Călin Ionescu. Este director general la cel mai mare grup de companii din industria restaurantelor din România. Bine ai venit la IQ Financiar, Călin.
Călin Ionescu: Bună ziua, bine v-am găsit. Mulțumesc de invitație.
Care sunt tendinţele în restaurantele din România
Iancu Guda: Și noi mulțumim pentru că tu lucrezi de zeci de ani în industrie. Ai cunoscut toate evoluțiile, dar aș vrea să ne concentrăm, Călin, pe trendul din restaurante, în special, din ultimii ani. Cum evoluează piața? Care sunt tendințele?
- Cum a reuşit cel mai mare grup din industria de restaurante din România să-şi dubleze profitul în 7 ani
- Ce înseamnă pentru o afacere listarea la bursă. Călin Ionescu: "Practic, compania s-a transformat radical"
- Tendinţele pe piaţa restaurantelor din România în 2025. Călin Ionescu: "Nu este totul să servești repede"
- Cât de important este sectorul HoReCa pentru economia României
- Industria din România cu venituri de 23 de miliarde de lei. Constanţa şi Braşov, judeţele în care se obţine...
Călin Ionescu: Anul 2024 a fost, consider, un an bun pentru industria Horeca. Probabil a fost cel mai bun de după pandemie, comparativ cu 2019, însă plin de provocări. Discutăm despre o piață care este fragmentată, care reprezintă 6,1% din PIB-ul României, după ultimele calcule făcute.
Iancu Guda: Chiar am prezentat, sunt 35 de mii de companii în toată Horeca, cu hotelul, cu toate, dar doar 800 au peste un milion de euro.
Călin Ionescu: Ceea ce este mai important este că este un mare angajator. Deci, industria restaurantelor și a hotelelor reprezintă unul dintre mari angajatori din România.
Iancu Guda: Mă uitam la 2023, aproape 200 de mii de oameni, dar indirect, prin furnizori și prin toți, cred că depășește 300 și ceva de mii.
Călin Ionescu: Și are un impact foarte mare social, pentru că nu trebuie să ne uităm doar la cifre. Trebuie să vedem și ce este în spatele cifrelor. Până la urmă, oferă servicii populației și este un indicator al stării de bine. Am mai zis asta și o repet. Dacă se simt bine și mediu economic este stabil și pozitiv, oamenii și petrec timpul la restaurante. Dar, întorcându-ne la cum a arătat anul 2024, a fost plin de provocări. Inflația a continuat să crească, a depășit așteptările oficiale, a pus presiune pe costuri. Evoluția salarizării în România a pus la fel presiune pe costuri, dar potențial există. În ultimii ani au intrat jucători mari internaționali în piață, brandurile locale s-au dezvoltat. S-au anunțat pentru anul acesta și anul următor la fel intrări de branduri cu notorietate care vor deschide restaurante. Piața este atractivă, este în plină dezvoltare. Mai este loc de dezvoltare, încă nu a ajuns la maturitate.
Ce caracterizează segmentul QSR
Iancu Guda: Dacă ne uităm la segmentul de restaurante cu servire rapidă, unde voi operați lanțurile de restaurante, fiind ca un grup la nivel consolidat cel mai mare din România, aici observi tendințe diferite pe acest segment al restaurantelor?
Călin Ionescu: Există o tendință, pentru că noi trăim într-o lume care se schimbă în mare viteză. QSR-ul vine în întâmpinarea acestei nevoi de a avea o experiență cât mai plăcută într-un timp cât mai scurt. Pe de altă parte, în această industrie se estompează granițele între concepte. QSR-ul a trecut la îmbunătățirea experienței prin investiții masive în tehnologie, astfel încât interacțiunea cu clienții să fie din ce în ce mai facilă. A trecut la materii prime, de calitate superioară. A trecut la renovarea restaurantului, la felul în care arată restaurantul, astfel încât toată experiența să fie îmbunătățită. Iar, pe de altă parte, restaurantele table service au început să includă în meniu QS product, pizza, burgers, fac livrări la domiciliu, astfel încât încep să apară concepte inovative care îmbină cele două tipuri de restaurant.
Iancu Guda: Foarte interesant, deja creștem mult calitatea produselor, dar și design-ul în aceste restaurante cu servire rapidă și tehnologie.
Călin Ionescu: Vreau să spun că doar cine o să înțeleagă că dacă va oferi o experiență de calitate, așa va avea de câștigat. Nu este totul să servești repede. Ideea este să ai cele mai bune produse, cea mai bună experiență, astfel încât clientul să fie mulțumit.
Iancu Guda: Dar pentru asta e nevoie de investiții și de o viziune. Voi ați listat de foarte mulți ani grupul de restaurante la bursă și sunt curios cum v-a ajutat în dezvoltare și ce impact aveți în economie. Te invit, Călin, să detaliem toate acestea în episodul următor. Și voi, dragilor, să țineți aproape pentru că învățăm, de la firul ierbii, ultimele tendințe și cele mai bune practici din sectorul de business al săptămânii IQ Financiar, Horeca. Mulțumim că țineți aproape și ne vedem în fiecare zi să punem banii să lucreze pentru noi.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰