Oraşul transformat într-un hotel uriaş: cu 8.000 de euro, poţi dormi într-un castel, case de nobili sau negustori
În Ozu, Japonia, poți sta într-un hotel cu totul şi cu totul inedit, "dispersat" printr-un vechi castel, reședințe de samurai și case vechi de negustori, susținând în același timp modelul de turism durabil al orașului, premiat la nivel internațional.

Un jurnalist BBC a relatat întreaga experienţă. A ajuns în Ozu printr-un pasaj îngust care șerpuiește prin munții din vestul insulei Shikoku, cea mai mică dintre cele patru insule principale ale Japoniei. Coborând într-un bazin format de o curbură în formă de potcoavă a râului Hiji, i-a apărut în față Castelul Ozu: o cetate cu patru niveluri, placată cu lemn, datând din secolul al XIV-lea, cocoțată pe un deal central. Așezat protector în spatele lui, de-a lungul râului, se întindea vechiul oraș. Farmecul peisajului era amplificat de o ceață ușoară ce se ridica din râu și se învârtea în jurul munților pudrați cu zăpadă.
Farmecul din "micul Kyoto"
Vizitase Ozu anterior, în 2018, oprindu-se scurt să vadă castelul în drumul său spre sud. La acea vreme, multe dintre clădirile vechi erau neîngrijite, unele abandonate, iar altele deja demolate. Orașul era aproape pustiu, și după o scurtă plimbare, şi-a continuat drumul.
Totuși, în ultima sa vizită din februarie 2024, a fost uimit de transformarea remarcabilă a orașului. Orașul vechi era plin de viață, iar piața din fața Ozu Machi-no-Eki Asamoya – un centru turistic care include artizanat și gastronomie locală – semăna cu o piață de sat animată, unde familii locale se amestecau printre vizitatori. În drum spre hotel, a trecut pe lângă un șir de reședințe elegante de samurai, cu grădini mari. Una găzduia Shun, un restaurant care servea specialitatea locală imotaki – o tocană tradițională de pui, taro și legume –, unde o coadă se întindea până afară. De cealaltă parte a străzii, în stilul clasic al unui oraș-cetate, se aflau prăvăliile negustorilor; depozitele lor, recent tencuite și văruite în alb, adăposteau acum cafenele, baruri și un muzeu local.
- Oraşul în care e interzis să te naşti sau să mori. Aici, oamenii trăiesc 4 luni pe an în întuneric total
- "Mănăştura", cargo-bicicleta care poate transporta 180 kg pe 100 km. Sebi, Horea şi Tudor vor ca proiectul lor...
- O casă cu trei dormitoare situată în centrul unui oraș britanic scoasă la vânzare pentru doar cinci lei
- Oraşul transformat într-un hotel uriaş: cu 8.000 de euro, poţi dormi într-un castel, case de nobili sau negustori
- Riscurile din spatele suplimentelor cu colagen, folosite de tot mai multe tinere. Avertismentul medicilor
Supranumit adesea "micul Kyoto" datorită farmecului său istoric similar, Ozu a fost capitala fostului domeniu feudal Iyo (ce acoperă o mare parte din actualul prefectura Ehime) între 1617 și 1868, iar negustorii săi s-au îmbogățit din producția și comerțul cu ceară, mătase, hârtie și lemn. Însă declinul economic din ultimul secol, similar cu al multor orașe fluviale din lume, a dus la degradarea patrimoniului și la exodul locuitorilor către marile orașe.
Plan ambiţios pentru economia locală
Pentru a conserva peisajul medieval urban și a revitaliza economia locală, Ozu a lansat în 2019 un plan ambițios centrat pe turismul durabil, lucrând rapid la conservarea și reconversia clădirilor de patrimoniu în spații de cazare atrăgătoare și afaceri noi. Scopul era să redea orașului rolul de inimă culturală a regiunii și să atragă turiști și locuitori.
Rezultatul a fost un real succes. În 2023, Ozu a fost numit una dintre cele 100 de Destinații de Turism Durabil de Top de către Green Destinations, un organism internațional de certificare. Tot în acel an, a câștigat locul întâi la categoria Cultură și Tradiție în cadrul Green Destinations Story Awards, fiind recunoscut pentru modul în care și-a revigorat viața prin reutilizarea patrimoniului cultural. Astăzi, Ozu este un lider în eforturile Japoniei de a deveni una dintre cele mai durabile destinații turistice din lume.
Hotelul "dispersat" din oraşul japonez
A fost cazat la Nipponia Ozu Castle Town Hotel, piesa centrală a revitalizării orașului. Este un "hotel dispersat", un parteneriat public-privat inovator între administrația orașului Ozu și comunitate, în care serviciile centrale și camerele sunt răspândite în diferite clădiri din oraș, în loc să fie concentrate într-o singură locație.
Când s-a deschis în 2020, hotelul a oferit pentru prima dată în Japonia oportunitatea de a dormi într-un castel. Oaspeții pot alege din 31 de camere aflate în 26 de clădiri restaurate cu meticulozitate. Prin integrarea oaspeților în viața comunității, hotelul oferă o experiență unică și ajută la păstrarea peisajului istoric al orașului și a stilului său de viață autentic.
"Transformarea Ozu este un miracol", a spus Yuki Inao, managerul hotelului, remarcând cât de rapidă și de reușită a fost, mai ales că în 2023, după ridicarea restricțiilor de călătorie, castelul a fost aproape complet rezervat.
Cazare la castel: 8.000 € pe noapte
O ședere în Castelul Ozu este o experiență elaborată. După ora 17:00, când muzeul castelului se închide, oaspeții ajung îmbrăcați în kimono sau armură de samurai, călare, escortați de un alai de samurai – actori locali. Urmează un spectacol de arte tradiționale, precum muzică gagaku sau dans Shinto kagura, apoi cina este servită în turnul Koran, unde foștii domni ai Ozu – 13 generații ale familiei Kato – obișnuiau să bea sake privind luna. Oaspeții dorm apoi în donjonul castelului, o structură unică pe două etaje. Dimineața, micul dejun este servit la Garyu Sanso, o casă de ceai construită de un negustor bogat în anii 1920, în grădina castelului, cu vedere spre râu.
La 1.320.000 yeni (peste 8.000 de euro) pe noapte pentru două persoane, experiența nu este pentru toate buzunarele. Totuși, gestul orașului de a înmâna simbolic cheile castelului oaspeților arată deschiderea comunității, iar experiența a fost autentică și rafinată.
Majoritatea "camerelor" hotelului sunt, de fapt, suite în case întregi, presărate pe cei 1,5 km ai orașului vechi. De la conacul în care a locuit familia Kato după abolirea sistemului feudal, până la case cu grădini interioare și case de ceai private sau locuințe de oraș în zona centrală aglomerată.
Spațiile publice ale hotelului – restaurantele, sălile de banchet și grădinile – sunt deschise și publicului. Diego Cosa Fernandez, coordonator de sustenabilitate la Kita Management, mi-a spus că turismul durabil, pentru ei, înseamnă "un echilibru între cei care trăiesc și cei care vizitează, în care toată lumea câștigă". Însoțit de Fernandez și colega sa Ayano Iga, am putut observa cum această filozofie este aplicată.
Magazinele hotelului, orientate spre stradă, se integrează perfect în peisajul urban, alături de numeroase afaceri noi în clădiri restaurate. Chiriașii sunt atent selecționați, punându-se accent pe produse locale: ceramică Tobe, prosoape din bumbac organic Ikekuchi și produse cosmetice Silmore din mătase, realizate de familia Takimoto, ultimul producător local de coconi de mătase. "Sunt foarte populare și printre localnici", spune Iga.
Întrebată despre secretul reușitei, Inao a spus: "Este modul în care orașul, hotelul și comunitatea colaborează strâns. Suntem ca o familie."
Această comunitate primitoare atrage și noi locuitori, spune Yosuke Inoue de la departamentul de planificare strategică al Kita, care a renunțat la o carieră în Tokyo pentru a deveni a 18-a generație din familia sa care trăiește în Ozu. Dar este mândru că mai mult de jumătate dintre noii veniți nu sunt întorși acasă, ci oameni complet noi.
Noii locuitori – angajați ai hotelului, funcționari și comercianți – au împărtășit cu entuziasm motivele pentru care au ales Ozu: istoria bogată, energia vibrantă, spiritul colaborativ și peisajul natural liniștit.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰