Video Românii care au primit două facturi la energie în câteva zile şi se pregătesc şi pentru a treia. Cei care au făcut economie, "premiaţi"
Zeci de mii de români au primit în această lună două facturi la curent. Atenţie, însă! Va veni şi a treia, de regularizare . Explicaţiile furnizorilor? Modificările de softuri la care sunt obligaţi din cauza deselor schimbări din lege.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
Facturile au ajuns la o distanţă de câteva zile.
Localnic: Acum, ultima oară, au venit două pe lună, că au făcut recalcuare cu noile tarife din decembrie. Şi atunci au trebuit să departajeze tarifele.
Furnizorii spun că au fost nevoiţi să modifice de 15 ori sistemele de facturare, într-un an şi jumătate. Cea mai recentă, la mijlocul lunii decembrie.
Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE: Sunt destul de mulţi clienţi care pentru perioade mai lungi nu au primit factură. În momentul în care furnizorul facturează cu întârziere perioade mai mari decât perioada normală de o lună, automat trebuie să-i ofere clientului posibilitatea plăţii eşalonate.
- Românii au vrut să cumpere cu cardurile de energie ţigări, băuturi sau să-şi plătească rata. În loc de...
- De ce au împărţit casele self-service societatea în două. Ministrul Muncii, întrebat dacă scanează singur...
- Ce factură de regularizare a primit un român care a trimis indexul de consum. Unii clienţi vor primi o parte din...
Sunt români care ar putea să primească şi a treia factură, de regularizare, pentru tot anul 2022
Dumitru Chisăliţă, expert în energie: În luna martie vom avea cel puţin trei facturi pentru energie electrică. Una aferentă perioadei sfârşitul anului 2022, începutul anului 2023, una care va cuprinde luna februarie şi, respectiv, factura de regularizare, în situaţia în care am consumat mai puţin sau mai mult în anul 2022 decât am consumat în 2021.
Unii furnizori au început deja să trimită facturile de regularizare prin care consumatorii sunt încadraţi în diverse praguri de consum. Cine a făcut economie în 2022 va avea acum de câştigat. Cine nu...
Dumitru Chisăliţă, expert în energie: Dacă consumul mediu în anului 2021 a fost să zicem de 90 kWh pe lună, iar în anul 2022 consumul a fost de 110 kWh pe lună, asta înseamnă că va primi o factură de regularizare care va schimba tot preţul care a fost folosit în anul 2022, de la 0,68 de lei pe kWh cu TVA inclus, la 0,80 lei pe kWh cu TVA inclus. Acest consumator va trebui să achite o factură de regularizare în plus de câteva sute de lei.
Din datele furnizate de ANRE, până acum Enel şi EON au trimis deja aceste documente. Întârzieri sunt la Electrica Furnizare şi Hidroelectrica.
Corneliu Bodea, expert în energie: Cred că acest lucru va continua în perioada martie-aprilie. Nu cred că toţi furnizorii vor putea să facă toate aceste regularizări până la finalul lunii aprilie. Unii s-ar putea chiar să emită până în luna mai aceste facturi de regularizare.
Cele mai mari restanţe cu facturile le are, în continuare, Hidroelectrica. Momentan, încă se facturează pentru perioada iulie - august 2022.
Reacţia Enel Energie Muntenia
Din 1 ianuarie, clienţii casnici care se încadrează la un consum mediu lunar de până în 100 de kilowați plătesc 0,68 de lei/kWh, cei care consuma până în 255 de kilowați - 0,80 de lei/kWh, iar preţul maxim de 1,3 lei se aplică celor care depăşesc pragul de 300 de kilowați lunar.
"Furnizorii Enel Energie și Enel Energie Muntenia au emis, începând cu finalul lunii februarie, facturile aferente consumului de energie electrică din perioada 16-31 decembrie 2022 și 1-31 ianuarie 2023.
Pentru consumul înregistrat în luna decembrie 2022, încadrarea în categoriile de plafonare s-a făcut, conform legislației, în funcție de media de consum din 2021.
Dacă indexul a fost transmis în luna decembrie, atunci clienții regăsesc pe factură întreaga lună decembrie facturată cu cantitatea rezultată din indexul transmis. Având în vedere că, pentru primele 15 zile din decembrie, facturarea s-a făcut pe un index estimat din convenția de consum, în cazul în care această estimare a fost mai mare, clientul regăsește o linie separată numită “Estimat anterior” cu o cantitate scăzută (cu minus). Aceasta este regularizarea pe luna decembrie 2022.
Începând cu 1 ianuarie 2023, este aplicabilă o nouă schemă de sprijin, astfel că încadrarea în categoriile de plafonare se face în funcție de consumul efectiv realizat în luna facturată. În plus, clienții care anterior nu beneficiau de plafonare pentru că aveau un consum de peste 255 kWh, începând cu 1 ianuarie 2023, aceștia sunt facturați fie cu 1,3 lei/kWh, conform schemei de sprijin, fie la prețul din contract (dacă acesta este sub plafon).
În același timp, furnizorii Enel Energie și Enel Energie Muntenia au început să emită, începând cu jumătatea lunii martie, facturile aferente consumului de energie electrică din luna februarie 2023", este explicaţia furnizorilor.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰