Video Ce factură de regularizare a primit un român care a trimis indexul de consum. Unii clienţi vor primi o parte din bani înapoi
Au venit primele facturi de regularizare la energie electrică, pentru ultimele luni. Şi le-au stricat ziua clienţilor, mai ales celor care nu au trimis periodic indexul. Există şi o veste bună - românii care au consumat anul trecut mai puţin decât în 2021 ar putea să primească o parte din bani înapoi.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Consumatorii care au avut grijă să trimită indexul şi să nu depăşească plafonul au primit o factură de regularizare apropiată ca sumă de cele precedente. De exemplu, un bucureştean a primit 228 de lei.. Au fost însă şi cazuri de înştiinţări de plată mai mari de 4 sau 5 ori decât anul trecut.
Client: Destul de mult. Pentru că avem şi un uscător de rufe. Avem multe. Trebuie să strângem bani lună de lună, să nu cheltuim toată pensia.
Corneliu Bodea, Centrul Român de Energie: Să nu se alarmeze în situaţia în care vor primi mai multe facturi în decursul unei luni. Deoarece unii furnizori vor alege să emită facturi normal. Şi ulterior facturi de regularizare.
Furnizorii vor trimite, pe lângă regularizările clasice, şi pe cele care se referă la ordonanţa pe energie adoptată anul trecut, prin care s-a decis plafonarea preţurilor şi încadrarea consumatorilor în diverse praguri de consum. Cine a făcut economie în 2022 va avea acum de câştigat.
Mădălina Chiţac, reporter Observator: Dacă un client de energie electrică a avut în 2021 un consum mediu lunar de peste 100 de kWh, iar în 2022 consumul său s-a redus sub 100 de kWh, atunci furnizorul îl va reîncadra automat într-un alt plafon de preţ. Şi va trebui să-i ofere acestuia diferenţa de preţ dintre 80 de bani şi 68 de bani pe kWh. Diferenţă aplicată pentru toată perioada aprilie-decembrie 2022.
Întârzieri la facturi sunt la Electrica Furnizare
Adrian Vintilă, FEL România: Clientul este oarecum premiat pentru faptul că a fost eficient energetic.
Român: Economie cât să nu foloseşti aparatură care să consume inutil. Adică aparatura strict uzuală, combină, televizor şi becuri economice.
Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte ANRE: O singură factură, prin care se stornează tot ce s-a plătit şi s-a consumat pe cele nouă luni. Se refacturează cu noul preţ.
Sumă care, dacă e mai mare de 100 de lei, va fi restituită automat în contul clientului, fără a fi nevoie de vreo solicitare în acest sens adresată furnizorului. Din datele furnizate de ANRE, până acum Enel şi EON au trimis deja aceste facturi de regularizare. Întârzieri sunt la Electrica Furnizare. Compania spune că vor ajunge la clienţi în decursul lunii aprilie.
Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte ANRE: Până când nu se facturează toate lunile din 2022, nu au cum să facă această analiză.
În cazul facturilor de regularizare unde sunt sume mari de plată, dacă acestea au fost emise la termen, furnizorii nu sunt obligaţi să ofere plata în rate. Însă...
Adrian Vintilă, FEL România: Putem înainta o cerere către furnizor prin care să solicităm eşalonarea plăţii.
De la caz la caz, companiile vor decide dacă acceptă acest lucru sau dacă solicită plata integrală.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰