Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Comercianţii, revoltaţi după publicarea ordinului ANPC. Magazinele fizice şi online, obligate să afişeze adaosul

Afişarea adaosului comercial la produsele alimentare stârneşte controverse. Clienţii se bucură că vor putea afla cât îşi pun în plus la preţ marile magazine, dar şi cine sunt producătorii din pieţe şi cine samsarii. Comercianţii în schimb se plâng de costurile pe care le implică o astfel de măsură. Ordinul ANPC a fost republicat în transparenţă.

de Mădălina Chiţac

la 18.03.2025 , 21:06

Adaos care ar putea fi, de acum înainte, vizibil la raft lângă eticheta produsului. Asta îşi doreşte Protecţia Consumatorilor care pregăteşte un ordin în acest sens. 

Cum va arată preţul la raft

Toate produsele din supermarket vor avea trecut, lângă preţ, adaosul comercial practicat, în raport cu preţul producătorului. Adaosul trebuie să fie trecut cu aceleaşi scris ca cel utilizat la evidenţierea preţului produsului. Măsura nu se va aplica doar în magazinele fizice, ci şi în cele online. 

Vezi și

Măsura propusă de ANPC nu le pică bine multor comercianţi. 

Pe acelaşi subiect

"M-am gândit că ar fi bine să trecem şi cheltuielile pe care le avem lună de lună. Dacă tot suntem transparenţi cu adaosul, să fim transparenţi şi cu impozitul pe profit, şi cu TVA-ul, cu chiria. Şi salarii. Noi avem produse care au adaos de la 30%, până la 50%. Un produs care se află pe vitrina verticală şi consumă curent va avea un adaos mai mare, un produs care se află la raft are un adaos mai mic", ne spune Ştefania Grama, proprietar băcănie.

"Adaosul comercial e un element esenţial al strategiei fiecărui retailer. Obligaţia de a-l dezvălui afectează concurenţa. De ce farma nu e obligată să aplice metoda asta? Oare nu e de interesul consumatorilor să ştie care e adaosul comercial la aspirină? Ce adaos are vânzătorul nostru de energie electrică", explică Feliciu Paraschiv, asociaţia comercianţilor mici şi mijlocii

Măsura, pe placul comercianţilor din pieţe

Producătorii si comerciantii din pieţe cred că măsurile sunt în avantajul lor.

"Aş fi de acord dacă şi supermarket-urile şi-ar pune adaosurile. N-ar avea ce să ne strice, că în pieţe nu sunt adaosurile atât de mari, ca în supermarket. Am avut roşii, Olanda, la noi erau 25 de lei. În supermarket era 40. Cam asta-i diferenţa", ne mărturiseşte Elisabeta, care are o tarabă într-o piaţă.

Şi clienţii îşi doresc să afle cât de mult profită comercianţii. 

"Dacă-i adaosul prea mare, nu e bine. Cu cât e adaosul mai mare, cu atât omul plăteşte mai mult la casă. De aici sărăcia omului şi avuţia vânzătorului", ne povestesc oamenii.

"Este foarte important să cunoaştem acest adaos comercial. Pentru a putea face comparaţii. Problema este că acest adaos este împărţit pe mai multe etape, între momentul în care este realizat un produs. De exemplu, cartofii din câmp realizaţi de fermier şi ajunge acest cartof în centrul Bucureştiului. Fiecare din aceste etape are propriul adaos", precizează Cristi Păun, profesor de economie.

Ordinul ANPC este publicat în transparenţă şi intră în vigoare în 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial. 

Mădălina Chiţac Like

Mi-am dorit mereu să am locul ăla de muncă “ieșit din tipare”. Îmi plac oamenii și lucrurile palpitante, îmi place imprevizibilul și ineditul. Iar reporteria are din plin așa ceva.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Nicuşor Dan: "Cred că USR ar fi potrivit să fie la guvernare, pentru că e un partid reformist". Sunteţi de acord?
Observator » Ştiri economice » Comercianţii, revoltaţi după publicarea ordinului ANPC. Magazinele fizice şi online, obligate să afişeze adaosul