Chinezii inundă piaţa cu maşini electrice ieftine, se plânge UE. Miza uriaşă a războiului pentru baterii cu China
UE este aproape de un război comercial cu China din cauza maşinilor electrice. Ursula von der Leyen a anunţat miercuri deschiderea unei investigații privind subvenţiile acordate de statul chinez vehiculelor electrice. "Sunt menținute artificial la prețuri mici și denaturează piața europeană, prin subvenții uriașe acordate de statul chinez", a spus președintele Comisiei Europene. Şi nu este singura problemă. Producătorii de fotovoltaice din Europa avertizează şi ei că au ajuns în pragul falimentului din cauza excesului de importuri ieftine din China.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
Președintele Comisiei Europene a rostit miercuri în fața plenului Parlamentului European discursul anual privind starea Uniunii Europene. Ursula von der Leyen a anunţat cu această ocazie deschiderea unei anchete privind subvenţiile de stat chineze pentru maşinile electrice pentru a apăra industria europeană împotriva "preţurilor scăzute în mod artificial". Ar putea duce la impunerea de taxe vamale suplimentare mașinilor electrice importate din China.
"Pieţele globale sunt acum inundate de maşini electrice chinezeşti ieftine, al căror preţ este menţinut în mod artificial scăzut prin subvenţii guvernamentale masive", a declarat von der Leyen în discursul anual privind starea Uniunii Europene, susţinut în Parlamentul European, reunit în sesiune plenară la Strasbourg.
"Europa este deschisă concurenţei. Nu unei nivelări în jos", a spus ea. "Trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale. Dar, în egală măsură, este vital să menţinem deschise liniile de comunicare şi dialog cu China, pentru că există şi subiecte în care putem şi trebuie să cooperăm. Reducerea riscurilor, nu decuplarea - aceasta va fi abordarea mea cu conducerea chineză la summitul UE-China din acest an", a precizat Von de Leyen.
Miza uriaşă a războiului cu China pe maşinile electrice
- Rusia vrea să vândă gaz de două ori mai ieftin în China faţă de Europa. Planurile lui Putin pentru următorii...
- Producţia industrială a Germaniei, în declin de trei luni. Comenzile fabricilor, la un minim de la apogeul...
- China, o nouă lovitură în războiul cipurilor. Beijingul plăteşte Huawei pentru a crea o rețea de fabrici...
- China profită de sancțiunile impuse Rusiei. Moscova a rămas principalul furnizor de petrol al Beijingului, chiar...
Miza este una uriaşă, explică Politico. China a ajuns, în urma unor investiţii masive, să domine piaţa bateriilor care alimentează mașinile verzi. Se estimează că doar în 2023 vânzările de maşini electrice la nivel mondial vor crește cu aproape o treime, ajungând până la aproape 14 milioane de unități, în valoare de 560 de miliarde de dolari. Fără o concurență loială, industria din UE va ieşi în pierdere.
Politico a relatat încă din iunie că Franţa a pus presiune pe Bruxelles să ameninţe Beijingul cu un război comercial. "Salut decizia privind ancheta. Dacă aceste subvenții nu respectă regulile Organizației Mondiale a Comerțului, Europa trebuie să poată riposta", a reacţionat ministrul francez al Economiei Bruno Le Maire. Şi ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a salutat decizia. "Este vorba de concurență neloială. Nu este vorba de a ține mașini de înaltă performanță și low-cost în afara pieței europene; ci de a căuta să vedem dacă există subvenții ascunse, directe sau indirecte, care creează un avantaj competitiv neloial", a spus el.
Însă reprezentanţi ai industriei auto din UE sunt îngrijoraţi, în special producătorii germani care sunt cei mai expuși la piață chineză. În plus, există riscul unor represalii. China nu a comentat încă, dar istoria lasă de înţeles că Beijingul va contraataca. China controlează deja 60% din producția globală de baterii. Bruxelles-ul se teme că, dacă nu va lua măsuri, companiile chineze vor pune stăpânire pe piaţa de vehicule electrice, chiar în timp ce marile economii occidentale de pe ambele maluri ale Atlanticului se angajează să lupte împotriva poluării prin eliminarea treptată a vânzărilor de noi maşini cu ardere internă.
O discuţie similară are loc şi în Statele Unite. Sunt presiuni asupra Casei Albe să nu includă tehnologiile chineze în programul de subvenții masive pentru a stimula industria de vehicule electrice, în conformitate cu Legea de reducere a inflației. Asta reprezintă o problemă, deoarece chiar și producători auto precum Ford folosesc baterii CATL din China. Compania este de departe cel mai mare producător de baterii litiu-ion pentru vehicule electrice din lume și are două uzine în Europa.
O decizie controversată care-i poate lovi pe producătorii germani
Ancheta anunţată de von der Leyen este totuşi o decizie controversată, deoarece producătorii germani sunt cei mai expuşi pe piața auto din China. Până de curând, Volkswagen vindea cele mai multe maşini aici, iar BMW și Mercedes dominau piața premium. Asta înseamnă că, dacă Beijingul se va răzbuna, producătorii germani vor fi cei mai loviţi.
Cota mașinilor franceze pe piața chineză a scăzut la 0,4% până în august, în timp ce producătorii germani au o cotă de 17%. "Ar trebui să fie clar că producătorii francezi (care au cerut ancheta) nu vizează doar Beijingul, ci și pe concurenții lor germani. Vom suferi represalii. Mă tem că Bruxelles-ul este pregătit să riște un război comercial cu China într-o zonă foarte periculoasă", a declarat un reprezentant al unui mare producător german, sub condiția anonimatului.
Nu este clar deocamdată nici dacă producătorii chinezi inundă piața cu mașini ieftine. "De fapt, cel mai probabil, ei vând în profit aici, la prețuri mult mai mari decât cele în China, luând în considerare tarifele și costurile de transport", a explicat Matthias Schmidt, analist auto independent.
În timp ce strategia verde a Chinei a fost dezvoltată cu sprijin masiv din partea statului, producătorii chinezi și-au concentrat atenția mai degrabă asupra segmentului premium al pieței şi nu pe reducerea costurilor pentru segmentul de masă. "Şi Volkswagen efectiv a scăzut prețurile pe piața din China, unde (mașina electrică) ID.3 este vândută cu mult sub prețul modelului european, nu ar trebui să uităm asta", a spus Schmidt.
În cele din urmă, Comisia Europeană trebuie să demonstreze că statul chinez subvenționează companiile care exportă vehicule electrice în UE și că acest lucru provoacă prejudicii industriei europene. Nu va fi uşor de găsit suficiente dovezi pentru a construi un caz, potrivit unui avocat.
La final se poate ajunge la stabilirea unor taxe suplimentare de import. "Ar putea funcționa, dar acest lucru trebuie făcut în paralel cu o politică industrială activă pentru a garanta că industria UE își dezvoltă rapid competitivitatea", a explicat Simone Tagliapietra expert la think tank-ul Bruegel.
Producătorii de fotovoltaice din Europa, "în pragul falimentului" din cauza Chinei
Şi producătorii de fotovoltaice din Europa avertizează că sunt "în pragul falimentului" din cauza importurilor din China, arată o analiză Financial Times. Ei se plâng că importurile ieftine din China împiedică şi eforturile UE de a stimula producția locală de tehnologii verzi. SolarPower Europe, o asociaţie a patronatelor din industrie, a scris luni Comisiei Europene că stocurile în creștere și "concurența acerbă" între producătorii chinezi pentru a câștiga cotă de piață în Europa au forțat o ieftinire cu 25% a prețurilor la panourile solare, de la începutul anului.
"Pentru companii sunt riscuri concrete de a intra în insolvență deoarece stocuri importante vor trebui devalorizate", se arată în scrisoare. Costul de fabricație a unui modul solar în Europa este dublu față de prețul spot curent, mai arată SolarPower Europe.
Norwegian Crystals, un producător novergian de panouri solare, a depus deja cerere de insolvență luna trecută iar Norsun, o altă companie norvegiană, a declarat luna aceasta că-şi va suspenda producția până la sfârșitul anului. UE speră că energia solară va deveni cel mai mare generator de energie din blocul comunitar. Vrea să ajungă la o cotă de 45% energie verde până în 2030, un obiectiv care urmează să fie votat de parlamentul european săptămâna aceasta. China reprezintă 75% din importurile de energie solară din UE iar acest lucru provoacă temeri că Europa va dezvolta o dependență de China similară cu cea de gazul rusesc.
UE a încercat deja să lupte cu concurența neloială impunând în 2012 tarife la importurile din China, după ce Beijingul a acordat subvenții masive industriei de panouri solare. Cu toate astea, Bruxelles-ul le-a ridicat în 2018 pentru a stimula investițiile în capacități de producție de energie regenerabilă, cu doar un an înainte de a declara China "un rival sistemic".
Comisia nu le-a reluat de atunci, deşi recent a pus presiune pe companiile europene să elimine riscul lanțurilor de aprovizionare din China, în cadrul unui efort mai amplu de relocalizare a producției, pe fondul tensiunilor geopolitice. Cheltuielile europene pentru fotovoltaice au crescut de la 6 miliarde de euro, în 2016, la peste 25 de miliarde de euro în 2022. Acest lucru a dus la o aglomeraţie de panouri solare chinezești în depozitele europene. Stocurile de fotovoltaice chinezești sunt suficiente pentru a acoperi cererea europeană pentru doi ani.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰