Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Protestul transportatorilor şi fermierilor. Ce vor şi de ce nu au putut intra încă în Bucureşti

Sute transportatori şi fiermieri au declanşat de miercuri proteste spontane și amenință de câteva zile că intră și blochează Capitala. Revendicările lor sunt legate de asigurări, prețul combustibilului și de taxele mari pe care le plătesc. Situaţia rămâne tensionată la intrările din Capitală. Protestatarii nu renunţă la ideea de-a ajunge în Bucureşti. Polițiștii și jandarmii au făcut filtre și nu-i lasă pe transportatori să treacă, pe motiv că nu au autorizaţie. Vineri se vor plimba, practic, întreaga zi pe şoseaua de Centură, în aşteptarea unei autorizaţii. Între timp, sute de fermieri au anunţat că vor pleca spre Bucureşti.

de Cristi Popovici

la 12.01.2024 , 13:32

Este blocaj total pe partea de nord a Centurii Capitalei, între Afumaţi şi Ştefăneşti. Sunt sute de camioane, de TIR-uri şi de tractoare, care paralizează şi traficul dinspre Otopeni. Se vor plimba, practic, întreaga zi pe şoseaua de Centură, în aşteptarea unei autorizaţii pentru a protesta mai departe şi în centrul Capitalei.

Momentan, această aurotizaţie care trebuie obţinută de la Primăria Capitalei a fost respinsă pe motiv că nu a fost întocmită conform legii. Surse din interiorul Primăriei spun că transportatorii şi agricultorii, atâta timp cât vor respecta legea, vor primi şi această autorizaţie, însă trebuie urmaţi nişte paşi. Între timp, prefectul Capitalei, Rareş Hopincă, spune că va ajuge la ora 14:00 la Afumaţi pentru a discuta cu protestatarii.  

Protestul transportatorilor. A treia zi de haos pe Centura Capitalei

Vezi și

Sute de transportatori şi fiermieri au declanşat de miercuri proteste spontane și amenință de câteva zile că intră și blochează Capitala. Revendicărilor lor sunt legate de asigurări, prețul combustibilului și de taxele mari pe care le plătesc. Surse din rândul organizaţiilor patronale ale transportatorilor au declarat pentru News.ro că săptămâna viitoare vor să solicite autorizarea unui protest în Piaţa Victoriei. Şi reprezentanţii fermierilor vor să protesteze cu utilaje agricole, în Piaţa Victoriei.

Pe acelaşi subiect

Zeci de autovehicule ale unor firme de transport participă, vineri, pentru a treia zi consecutivă, la un protest spontan. Camioane din mai multe zone ale ţării se află la intrarea în Capitală. Surse din rândul organizaţiilor patronale ale transportatorilor au declarat pentru News.ro că săptămâna viitoare vor să solicite autorizarea unui protest în Piaţa Victoriei. 

"Săptămâna viitoare vom încerca să depunem o autorizaţie, să vedem ce va spune Primăria, dacă ne-ar lăsa în Piaţa Victoriei sau nu. Am vrea să organizăm un protest pe o perioadă de mai multe zile, vrem să fim auziţi”, a declarat pentru News.ro un reprezentant al transportatorilor.

La rândul său, Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare, prin organizaţiile componente (Federaţia Naţională PRO AGRO, Liga Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România - LAPAR, Uniunea Naţională de Ramură a Cooperativelor din Sectorul Vegetal – UNCSV şi Asociaţia Forţa Fermierilor - AFF), îşi exprimă solidaritatea cu membrii fermieri care protestează în mai multe judeţe şi la intrarea în Bucureşti.

"Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare va transmite Ministerului Agriculturii o listă completă de problemele din sectorul agricol care au nevoie de rezolvare urgentă, cu termene ce trebuie asumate la nivel guvernamental. De asemenea, problemele fermierilor vor fi transmise şi preşedintelui României, premierului României şi tuturor miniştrilor din Guvern. Pentru fiecare dintre probleme, în ultimele luni, AAC a transmis decidenţilor politici adrese oficiale şi interpelări ce au rămas fără răspuns", se arată într-un comunicat de presă transmis, vineri, de Forţa Fermierilor.

În plus, Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare, structură membră a COPA-COGECA, va face o informare către organizaţia europeană şi va solicita ca pe agenda de lucru a întâlnirilor de săptămâna viitoare să fie discutată şi situaţia fermierilor din România.

Potrivit sursei citate, luni, organizaţiile Membre AAC vor participa la întâlnirea de la Ministerul Agriculturii de la care aşteptăm soluţii concrete şi termene pentru rezolvarea punctuală a problemelor de pe lista de revendicări.

"În lipsa unor asumări clare şi a unor acţiuni concrete ca urmare a şedinţei, AAC va solicita săptămâna viitoare autorizarea unui protest cu tehnică agricolă la Bucureşti, în Piaţa Victoriei, dar şi la nivel nivelul fiecărui judeţ. Avem încredere că acţiunea noastră nu va fi împiedicată de chestiuni birocratice şi că autorizarea protestului va fi făcută în regim de urgenţă. Un număr foarte mare dintre membrii organizaţiilor noastre au intrat deja în a treia zi de protest. Suntem alături de ei şi îi asigurăm de tot sprijinul şi de implicarea organizaţiilor din care fac parte. Ne dorim ca toate acţiunile de protest să decurgă fără incidente, dar şi ca forţele de ordine să dovedească înţelegere şi să nu împiedice desfăşurarea paşnică a evenimentelor" a completat Forţa Fermierilor. Aceştia mai fac un apel public ca mişcarea fermierilor să nu fie folosită în scop electoral, iar protestul să nu fie politizat în niciun fel. 

De ce au fost opriţi să intre în Bucureşti 

Protestatarii nu au fost lăsaţi să intre în Bucureşti deoarece autorizaţia depusă la PMB, nu a fost întocmită conform legii. Primăria condusă de Nicușor Dan a primit o cerere pentru protestul transportatorilor și fermierilor, dar nu este valabilă pentru că „nu e scrisă corect”, au spus reprezentanții PMB pentru Libertatea. În cererea care a fost depusă fizic nu a fost trecut intervalul de timp pentru protest, numărul participanților, traseul și nici pe cine reprezintă acea persoană, potrivit sursei citate.

În acelaşi timp, prefectul Capitalei, Rareş Hopincă (PSD) a acuzat că protestele sunt deturnate politic şi a spus că nu este momentul "ca anumite revendicări să fie instrumentate de un partid extremist", potrivit Agerpres. Rareş Hopincă a menţionat că dreptul de a protesta este reglementat de Constituţie şi apărat de statul român, dar toată lumea trebuie să respecte legea şi a punctat că este nevoie de obţinerea unei autorizaţii, sens în care trebuie depusă o cerere la Primăria Capitalei.

Preşedintele AUR, George Simion, a ajuns, joi seară, la Chiajna, acuzând un abuz prin blocarea transportatorilor. La fel şi senatoarea Diana Şoşoacă care a încearcat să convingă poliţia şi jandarmii să permită protestatarilor să-şi continue drumul către Bucureşti. Însă manifestanţii s-au arătat deranjaţi de prezenţa celor doi

Unii dintre ei i-au cerut lui Simion să plece şi l-au acuzat că urmăreşte doar să câştige voturi. "Lasă-ne protestul, Simion! Aţi venit să vă faceţi numărul, domnule Simion", a reacţionat un manifestant. Liderul AUR a negat că formaţiunea s-ar afla în spatele protestului.

"Trebuie să facem foarte clar diferenţa protestatarii care vor să discute despre drepturile lor legitime şi aceşti politicieni" a transmis vineri şi purtătorul de cuvânt al PNL Ionuţ Stroe. 

Lista de revendicări a transportatorilor şi fermierilor care proteastează 

1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.

2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

- Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări

- Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană

 - Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.

- Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare

4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:

- Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.

- Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore

- Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu 

- Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia

- Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente

5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport

6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port.

Cristi Popovici Like

Nu poți să fii jurnalist dacă nu iubești adrenalina, provocările și, mai ales, oamenii. Este una dintre cele mai palpitante meserii din lume.

Comentarii


Întrebarea zilei
Aţi decis cu cine votaţi în primul tur la alegerile prezidenţiale?
Observator » Evenimente » Protestul transportatorilor şi fermierilor. Ce vor şi de ce nu au putut intra încă în Bucureşti