Video Lucian şi fiul lui, Matei, au investit 12.000 de euro într-o Dacia 1300. Pasiunea lor pentru maşini nu are limite: "Mi-a dat tata microbul în sânge"
Au rămas cochete şi atrăgătoare chiar dacă vremea lor a apus demult! Zeci de Dacii de pe timpul comunismului şi-au etalat farmecul şi poveştile de epocă într-o paradă inedită la Constanţa. Atracţia a fost maşina cu care se plimba dictatorul Nicolae Ceauşescu.
85 de maşini de colecţie au luat ochii vizitatorilor şi i-au dus într-o lume demult apusă. Dacia Lăstun, singurul automobil interzis de Protecţia Consumatorilor, a făcut furori. Cântărea 590 de kilograme, avea 22 de cai putere şi ajungea să consume 10 litri de bezină la suta de kilometri din cauza problemelor tehnice. Acum este o lecţie de istorie. "În '95 am achiziţionat-o. Era într-o stare deplorabilă şi am desfăcut-o complet. A fost fabricată în 1989, la Timişoara", îşi aminteşte un colecţionar.
Una dintre atracţii a fost o Dacia 1100, a 23-a maşină care a ieşit pe poarta fabricii. "E o Dacia 1100, an de fabricaţie 1970. Prima Dacie care s-a făcut în România. Producţia ei a început în 1968. Motorul e în spate, ca la maşinile pretenţioase. 45 de cai la 1108 centimetri cubi. O întreţin uşor, piesele încă se găsesc", spune un colecţionar.
Dacia cu care mergea Ceauşescu
La expoziţie a venit şi o maşină a cărei apariţie dădea fiori - Dacia cu care mergea dictatorul Nicolae Ceauşescu. "Este un model cu totul şi cu totul special. Se cheamă Dacia 2000 şi a fost maşina de serviciu a lui Nicolae Ceauşescu. Practic era maşina cu care era luat de acasă şi dus pe unde avea el treabă", arată Ovidiu Măgureanu, co-organizator.
O apariţie necunoscută pentru unii a fost Dacia folosită de Miliţa comunistă, Poliţia actuală. În urmă cu peste 30 de ani, Daciile Poliţiei vegheau şosele aproape pustii. În 1989, în România erau 50 de maşini la mia de locuitori, iar jumătate dintre ele erau ale nomenclaturii. Acum, sunt obiecte de muzeu. Una dintre ele a ajuns chiar la un poliţist care a restaurat-o doi ani şi jumătate.
"Maşina a venit pe roţi, din Sighetul Marmaţiei până la Constanţa am parcurs aproximativ 850 de kilometri", povesteşte Flaviu Marina, colecţionar.
Tată şi fiu, pasionaţi de maşini istorice
Între colecţionari, pasiunea pentru maşinile istorice se transmite din tată în fiu. Lucian şi Matei au investit 12.000 de euro în recondiţionarea scliptoarei lor Dacii 1300, căreia i-au făcut şi o machetă.
"Mare parte din manoperă e făcută de mine. Dacă ar fi fost să punem la socoteala şi manopera, cu mult, mult mai mulţi bani erau. Făcută la cel mai înalt nivel", spune Lucian, colecţionar. "Mi-a dat tata microbul în sânge. Acum sunt şi eu disperat, exact la fel ca el", adaugă Matei, colecţionar.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰