Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Școala românească are o nouă materie: Elevii vor învăța despre cosmonauți, timp, spațiu, rachete sau viața extraterestră

"Start în aventura cunoașterii Universului". Așa este denumită noua materie pe care elevii de gimnaziu o vor putea studia în școli, la alegere. Iar numele modulului opțional se ridică la nivelul așteptărilor. Potrivit Edupedu.ro, copiii vor fi inițiați în noțiuni de bază despre astronomie, viața în spațiu sau meseriile viitorului și vor face experimente pentru înțelegerea unor fenomene naturale. Ordinul a fost semnat de ministrul Educației, programa fiind elaborată în parteneriat cu Agenția Spațială Română și cu Comitetul Național Român pentru Astronomie.

de Daniel Murărescu

la 06.07.2022 , 12:51

elevă la școală Școala românească are o nouă materie: Elevii vor învăța despre cosmonauți, timp, spațiu, rachete sau viața extraterestră - Shutterstock (imagine ilustrativă)

Programa pentru noua materie, "Start în aventura cunoașterii Universului", inclusă în curriculumul la decizia școlii, prevede doi ani de studiu. Unul este la alegere în primii trei ani de învățământ primar (clasa pregătitoare - clasa a II-a), iar al doilea la alegere în ultimii doi ani (a III-a sau a IV-a).

Potrivit sursei citate, în primul an de studiu vor fi introduse noțiuni de bază despre:

  • Explorarea sistemului solar - Timpul (ziua și noaptea, anotimpurile, vremea); Planetele Sistemului Solar, Pământul și Luna; Surse de lumină și poluarea luminoasă, viteza sunetului și viteza luminii
  • Călătorii în spațiu - condiții necesare vieții în spațiu, imponderabilitatea, roboți în spațiu, sateliți artificiali, rachete, Stația Spațială Internațională
  • Meseriile viitorului - Astronaut, cosmonaut, taikonaut, costumul de astronaut, meseriile viitorului
Articolul continuă după reclamă

În al doilea an de studiu:

Pe acelaşi subiect
  • Explorarea Sistemului Solar - Mișcările Pământului, Fenomene Meteorologice, Informații suplimentare despre planetele Sistemului Solar, exoplanete, galaxii și constelații; eclipse; Propagarea sunetului (ecoul), propagarea luminii, Reflexia și refracția luminii
  • Călătorii în spațiu - Microgravitația, echipamente în spațiu, Modulul lunar; Roboți, sateliți artificiali, sisteme de comunicație; Misiuni în spațiu ale NASA și ESA
  • Meseriile viitorului - Cum se construiește și cum se lansează o rachetă, distanțe în spațiu, confecționarea unui costum de astronaut

"Dacă pentru clasa pregătitoare-clasa a II-a (ciclul de achiziții fundamentale) s-au urmărit cunoașterea și înțelegerea unor noțiuni generale de științele vieții, științele pământului și astronomie, pentru clasele a III-a-a IV-a (ciclul de dezvoltare) se propune aprofundarea acestora, realizarea de corelații inter- și transdisciplinare cu aplicabilitate practică", se arată în ordinul Ministrului Educației.

Opțional: Primul an de studiu (din clasa pregătitoare-clasa a II-a)

  • Identificarea și descrierea primară a unor elemente/procese/fenomene din realitatea înconjurătoare, prin observare directă sau indirectă
  • Explorarea unor elemente/procese/fenomene specifice din realitatea înconjurătoare – gruparea lor după mărime, formă etc; realizarea unor colecții de plante, roci etc.; confecționarea unor produse pe baza unor imagini (ex.: macheta planetei Pământ)
  • Valorificarea relațiilor dintre elemente/procese fenomene: realizarea unor experimente simple care să pună în evidență relațiile, descrierea fenomenelor naturale (ex.: condiții de viață în diverite medii), realizarea unor experimente simple privind reacția viețuitoarelor la lumină sau la schimbări atmosferice
  • Identificarea unor situații-problemă, de tipul “De ce este întuneric noaptea?”, “De ce răsare Soarele?” sau “De ce frig iarna?”
  • Identificarea relațiilor de cauzalitate a unor fenomene/procese din mediul înconjurător
  • Definirea unor elemente observabile referitoare la Pământ și la spațiul cosmic cu ajutorul tehnologiei (Pământ, Sistem Solar, Univers, stele)
  • Identificarea unor caracteristici specifice carierelor din domeniul științelor spațiale
  • Experimente simple pentru simularea condițiilor de viață în spațiu (gustul în spațiu, transformări ale corpului uman etc.)

Opțional: Al doilea an de studiu (din clasa a III-a sau a IV-a)

  • Evidențierea unor caracteristici ale elementelor/proceselor/fenomenelor - realizarea unor corelații pe baza observării, elaborarea unor scheme de reprezentare, identificarea efectelor pozitive și negative produse de acele elemente/procese; crearea unor produse pe baza caracteristicilor respective (jurnale de observație, cărți electronice, filme scurte)'
  • Corelarea elementelor/proceselor - exprimarea de opinii cu privire la acestea, analizarea lor pe baza unor criterii precum viteza de deplasare a planetelor, structura lor etc.; realizarea unor machete (mișcarea de rotație și de revoluție, fazele lunii, eclipse etc.)
  • Realizarea unor simulări privind viața în spațiul extraterestru, recunoașterea unor caracteristici ale corpurilor cerești;
  • Formularea unor ipoteze și strategii simple pentru situații-problemă (De ce se învârte Pământul, de ce există viață pe Pământ? etc.)
  • Demersuri investigative pentru stabilirea unor relații de tip cauză efect
  • Acțiuni de dezvoltarea curiozității intelectuale – explorarea unor surse de informare, analizarea unor documentare sau relatări, compararea unor date privind misiunile spațiale
  • Experimentarea unor activități care vizează explorarea profesiilor în domeniul științelor spațiale
Daniel Murărescu Like

Daniel Murărescu face parte din echipa Observator de decembrie 2016, de la relansarea site-ului, şi este în prezent editor de content.

Comentarii


Întrebarea zilei
Vei merge la vot în turul 2 al alegerilor prezidențiale?
Observator » Educaţie » Școala românească are o nouă materie: Elevii vor învăța despre cosmonauți, timp, spațiu, rachete sau viața extraterestră