Vouchere de vacanţă şi la privat. ANAT: La fiecare 1.450 lei achitaţi cu bonuri, turiştii mai cheltuie de 1.000 lei
Voucherele de vacanţă au adus beneficii incontestabile pentru angajaţi, iar măsura va elimina discrepanţa dintre sectoarele public şi privat, consideră Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT). Patronatul salută iniţiativa legislativă a Senatului privind emiterea de vouchere de vacanţă suportate din impozitul pe veniturile salariale pentru angajaţii din sectorul privat. ANAT estimează că măsura va accelera atingerea obiectivului de 10% din PIB din turism.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
"2023 este al cincisprezecelea an în care pot fi emise vouchere de vacanţă în România, introduse iniţial prin Ordonanţa 8/2009, la iniţiativa Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Voucherele de vacanţă sunt prevăzute a fi acordate pentru angajaţii din domeniul public pentru o perioadă de 5 ani - 2022-2026 (conform OUG 131/2021). Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism consideră că voucherele de vacanţă au adus beneficii incontestabile pentru angajaţi, în primul rând, ca şi beneficii extra salariale. Întrucât salariile în România sunt încă sensibil mai mici decât în alte state ale Uniunii Europene, acest incentive pentru vacanţă este extrem de binevenit. Foarte mulţi profesori, de exemplu, nu mai plecaseră de mulţi ani în concedii la mare sau la munte, dar cu ajutorul voucherelor de vacanţă, au reuşit să ajungă în staţiuni turistice din Romania", arată ANAT, potrivit news.ro.
ANAT precizează că salută iniţiativa legislativă a Senatului privind emiterea de vouchere de vacanţă suportate din impozitul pe veniturile salariale pentru angajaţii din sectorul privat, măsură care va elimina discrepanţa dintre sectoarele public şi privat. Această iniţiativă este susţinută de către toate organizaţiile profesionale şi patronale din turism.
Beneficiile aduse de voucherele de vacanţă
Voucherele de vacanţă au ajutat angajatorii privaţi să îşi motiveze mai bine angajaţii şi sunt foarte importante în contextul lipsei acute de personal. Fiscalitatea aferentă salariilor este excesivă în România, taxele pe salarii fiind printre cele mai mari din Europa. De aceea, un beneficiu precum voucherele de vacanţă, cu avantajele fiscale aferente, este binevenit, arată ANAT.
"Această temă, a eliminării discrepanţelor de tratament între angajaţii la stat şi cei din economia reală, a fost lansată de mine în mediul public în urmă cu circa doi ani. Dacă în cazul primilor, această facilitate li se cuvine doar prin fişa postului, în cazul celorlalţi, orice avantaj extrasalarial este legat de performanţă şi de capacitatea şi disponibilitatea angajatorului de a susţine financiar acest avantaj, care chiar dacă are facilităţi fiscale, reprezintă tot o cheltuială. În debutul dezbaterii din Senat am apreciat promptitudinea cu care a fost transpusă într-un proiect legislativ această idee, proiect care pare să aibă susţinere din toate direcţiile: atât din zona decizională, cât şi din cea antreprenorială şi din cea sindicală. Am insistat apoi, cu argumente, că finanţarea proiectului nu este propriu zis o cheltuială în plus pe seama bugetului statului, ci mai degrabă o investiţie a statului, cu multiple efecte benefice pe termen scurt si mediu", subliniază Dumitru Luca, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Iată care sunt avantajele emiterii voucherelor de vacanţă, inclusiv pentru mediul privat:
- Circa jumătate din sumele alocate se întorc direct la buget, prin impozitele, taxele şi contribuţiile suplimentare generate în sarcina operatorilor din turism şi servicii conexe.
- Va continua procesul "albirii" afacerilor mici din turism, care dacă nu s-au licenţiat până acum, o vor face cu siguranţă pentru a accede la acest program, şi implicit vor genera noi venituri bugetare.
- Sumele respective antrenează după ele şi alte sume în sporirea bugetului de vacanţă, care astfel se cheltuie în România şi nu în alte ţări.
- Vor fi atrase noi investitii în turism, se vor crea noi locuri de muncă şi comunităţile locale se vor dezvolta mai puternic.
- O altă parte vor diminua costurile cu sănătatea, ca efect indirect al refacerii forţei de muncă prin accesul la vacanţă.
- Fidelizarea forţei de muncă de către angajatori.
- Creşterea ponderii turismului şi activităţilor conexe în PIB, la un nivel mai apropiat de cel al mediei din Europa şi de potenţialul uriaş al României.
- Studiile realizate împreună cu Academia de Studii Economice (ASE) şi Academia Română au relevat că 1 leu generat în voucherele de vacanţă generază 1,12 lei venituri la buget şi 1,51 lei în PIB.
"Am făcut mai multe analize discutând cu angajaţi, angajatori, confederaţii sindicale, operatori din turism, autorităţi. A rezultat că voucherele de vacanţă sunt un proiect bun, susţinut inclusiv de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi Organizaţia Mondială a Turismului (OMT), doar că varianta propusă acum repară în plus o discrepanţă între angajaţii privaţi şi cei bugetari. Taxele pe salarii în România sunt cele mai mari din Europa. În Uniunea Europeană, taxarea muncii este la 26-27%, pe când la noi, numai CAS-ul este de 25%. Acordarea voucherelor de vacanţă reduce povara fiscală pe muncă, în condiţiile în care este extrem de greu să motivăm angajaţii din România şi suntem nevoiţi să importăm forţă de muncă din Asia", declară Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT şi coordonatorul proiectului "vouchere de vacanţă" în Alianţa pentru Turism (APT).
ANAT a propus păstrarea notei actului normativ – de reglementare, şi nu de instituire a unor noi obligaţii – prin eliminarea prevederii din proiect care obligă, sub sancţiune, operatorii economici, să depună într-un anumit termen liste ale salariaţilor. Scopul legii este bine conturat, respectiv să creeze cadrul legal prin care angajaţii să poată beneficia de vouchere de vacanţă, de prima de vacanţă şi de bilete de odihnă. Piaţa va regla investiţiiile, preţurile, şi vor fi selectaţi acei prestatori care vor oferi calitate. La ora actuală, în România sunt peste 20.000 de unităţi turistice clasificate, deci turiştii au de unde alege. Ca atare, extinderea voucherelor de vacanţă suportate de stat şi pentru angajaţii privaţi reprezintă o investiţie benefică ce va accelera atingerea obiectivului de 10% din PIB din turism.
Voucherele de vacanţă au stimulat investiţiile
Din punct de vedere al turismului, voucherele de vacanţă au stimulat investiţiile. Şi datorită acestora, s-a dublat numărul de unităţi de cazare clasificate în ultimii 10 ani, iar multe pensiuni au trecut din zona "gri" în zona fiscalizată a turismului, întrucât toate operaţiunile legate de vouchere se decontează prin bancă şi sunt raportate în e-factură.
"Statul a înţeles că voucherele de vacanţă nu reprezintă o cheltuială, ci o investiţie rentabilă, că banii respectivi rămân în ţară, nu sunt cheltuiţi pe vacanţe în străinătate. Şi că la fiecare 1.450 lei achitaţi cu vouchere de vacanţă, turiştii mai adaugă şi o contribuţie proprie medie de circa 1.000 lei atunci când achiziţionează un pachet turistic", precizează ANAT.
Acordarea de vouchere de vacanţă, în sumă de 1.450 lei anual, angajaţilor cu contract individual de muncă va fi suportată de la bugetul de stat şi pentru cei circa 4,2 milioane de angajaţi din sectorul privat, potrivit unui proiect legislativ iniţiat de partidele din actuala coaliţie de guvernământ. Efortul bugetar calculat pentru acordarea de vouchere de vacanţă salariaţilor din sectorul privat este de aproximativ 6,09 miliarde lei, dar iniţiatorii arată că 60% - 65% din fondurile alocate se vor întoarce la bugetul de stat sub formă de TVA, taxe, impozit pe salarii, impozit pe profit.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰