Etichetele anti-shrinkflation nu au apărut în magazine, deşi sunt obligatorii. ANPC anunţă sancţiuni drastice
Eticheta anti-shrinkflation e obligatorie prin lege, dar opţională în magazine. Măsura prin care supermarketurile sunt obligate să afișeze că gramajul unui produs alimentar a scăzut, deși prețul a rămas la fel şi e în vigoare încă de anul trecut. Dar până acum, la rafturi n-a apărut nici măcar o etichetă. Asta deşi clienţii reclamă în continuare fenomenul.
"Chipsuri. E unul dintre produsele unde se observă foarte bine fenomenul shrinkflation. Adică gramajul a scăzut, preţul a rămas la fel". Clienţii remarcă asta ori de câte ori ajung în supermarket-uri.
"La cartofi, la alte fructe. Scrie un kilogram jumate, două şi dacă le pui pe cântar.1 kilogram 350, 1 kilogram 800. Sunt foarte multe". Gramajul care a luat-o la vale trebuia să fie marcat pe etichetă. Numai că niciun magazin n-a implementat ordinul ANPC. Ar fi trebuit să existe, timp de 30 de zile de la punerea în vânzare, o etichetă care să conțină o fotografie cu produsul care are gramajul redus şi preţul neschimbat. Etichetele nu există şi e greu de crezut că vor apărea.
"Ordinul de a obliga comercianţii să afişeze situaţiile în care pentru un anumit produs a existat o scădere a cantităţii este unul care sună bine pentru electorat. În practică vorbim oricum de nişte coduri de produs diferite", explică Christian Năsulea, profesor de economie.
O altă tehnică la care apelează comercianţii - gramaj mai mic, preţ mai mic. Doar că, în realitate, când se trage linie, clientul e în pierdere. De exemplu, la gramajul unui pachet de unt redus cu 10%, de la 200 de grame la 180 de grame, prețul scade cu doar 3%. Adică de la 14 lei să plătim 13,6 lei.
- Rabla pentru Sobe 2025: Statul plătește 70% din costuri, localnicii din zonele montane sunt încurajați să se...
- Cum aleg românii restaurantele în 2025: trenduri, bugete și influența rețelelor sociale
- Toţi românii vor "deconta" costul taxei pe stâlp. Tarifele ar putea exploda: "Vor duce impozitul ăsta în preţ"
- Românii, primii la majorarea salariilor, însă tot la coada UE. Economiştii explică fenomenul: "E absolut normal"
- Wizz Air va deschide o nouă bază în România. Compania anunţă noi rute şi 100 de vouchere surpriză pentru...
ANPC anunţă sancţiuni
"Producătorul trebuie să-şi vândă marfa. Ori în momentul în care el vede că dă de un consumator sărăcit prin inflaţie, care nu mai poate cumpăra acelaşi gramaj la unt, aceeaşi calitate la lapte sau la unt, umblă la calitate, umblă la gramaj. Astfel încât preţul să fie un preţ pe care consumatorul şi-l permite", spune Cristian Păun, profesor de economie.
Protecţia Consumatorilor ştie problema şi anunţă sancţiuni. "Dacă ar exista, s-ar mai reduce din acest furt. Nu-l pun, cu bună-ştiinţă, nu respectă, dar şi amenzile sunt destul de drastice. Şi la a doua sau a treia abatere i se retrage cu totul autorizaţia de funcţionare", a declarat Cristian Piedone, preşedintele ANPC. Shrinkflation a apărut ca urmare a inflaţiei ridicate. Asociaţiile de comercianţi din România spun că 20% din produsele de pe piaţă ar fi supuse acestui fenomen.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰