De ce creşte preţul benzinei în SUA? Boomul petrolului de şist, care a făcut din SUA cel mai mare producător din lume, e în declin
În cea mai mare parte a ultimului deceniu, fracturarea hidraulică a dat sectorului energetic american un avânt semnificativ. Câmpurile de hidrocarburi din New Mexico, Dakota de Nord și Texas au reintrat în urma acestei revoluții tehnologice, cum o numesc unii, pe harta centrelor energetice importante. În doar câțiva ani, SUA au depășit Rusia și Arabia Saudită ca cel mai mare producător mondial de țiței și gaze naturale. Producția internă totală de țiței a crescut de la 5,4 milioane de barili pe zi la începutul anului 2010 la un record de 13 milioane la sfârșitul anului 2019, potrivit statisticilor oficiale, notează Business Insider.
Dar ceea ce a fost recent cel mai mare avantaj al industriei a devenit de atunci un obstacol masiv în cel mai rău moment posibil. Invazia Rusiei în Ucraina de la sfârșitul lunii februarie a dus la creșterea rapidă a prețurilor la energie în întreaga lume, pe măsură ce investitorii s-au pregătit pentru o scădere majoră a ofertei. Sancțiunile occidentale împotriva companiilor rusești au ridicat, din nou, prețurile în martie.
Scăderea ofertei a pus o presiune mai mare asupra SUA, unul dintre cei mai importanți exportatori de petrol și gaze, de a-și crește producția. Din nefericire, acest lucru nu s-a întâmplat. În ciuda măsurilor luate, cererea ridicată pentru combustibil a menținut prețurile la un nivel ridicat, miercurea trecută fiind înregistrat un record de 4,95 dolari pentru un galon de benzină, aproximativ patru litri. În unele state mai populate, precum California, prețurile au depășit chiar și pragul de 6 dolari.
Avantajul din deceniul trecut a devenit un impediment în criza actuală
Situația din ultimele luni intră în contradicție cu evoluțiile din ultimul deceniu. Mai exact, hidrocarburile exploatate prin fracturarea hidraulică au asigurat o producție care depășea cererea, ceea ce a coborât semnificativ prețurile în deceniul anterior. Cu toate acestea, din 2019, producția care a scăzut, la pachet cu pandemia, o nouă creștere a cererii și evoluția pieței, i-a lovit pe americani într-un moment extrem de sensibil.
- Litrul de motorină a sărit pragul de 9 lei - o creștere de 50% a prețului, de la începutul anului
- Experiment Observator: Un plin la pompă în Bucureşti costă mai puţin decât unul făcut la Suceava sau Constanţa
- Premieră în SUA: prețul mediu național al benzinei a trecut de 5 dolari galonul. Experții nu se așteaptă la...
La scurt timp după ce tehnologia fracturării hidraulice a devenit populară, companiile din domeniu au pus în prim plan creșterea producției în detrimentul producției. Cei mai importanți actori din domeniu le-au spus acționarilor în 2019 că urmează o scădere a producției și că OPEC nu ar trebui să fie îngrijorat de creșterea producției din SUA.
Toate aceste decizii au fost luate înainte de pandemia care a dus, din nou, la o scădere a cererii de carburanți. Revenirea la normalitate, odată cu vaccinarea în masă, a dus la o creștere a necesarului de energie, dar firmele din domeniu au ales, de această dată, să pună accentul pe profiturile de care avea nevoie pentru a-și acoperi investițiile din deceniul trecut.
Deciziile de business au fost dublate de problemele de pe lanțul de aprovizionare. Nisipul special folosit pentru fracturarea hidraulică a devenit o marfă rară, iar prețurile pentru acesta aproape s-au triplat în doar un an. Acest lucru a împiedicat și mai mult industria industria care încearcă să țină pasul cu cererea în creștere a americanilor.
"Nu putem face rost de suficient nisip", a declarat Michael Oestmann, CEO al Tall City Exploration, pentru Reuters în februarie. El le-a mai explicat jurnaliștilor că, din această cauză, producția zilnică este mai mică decât ar putea fi în mod normal.
Administrația Biden a încercat să pună mai multă presiune pe producători pentru a-și intensifica activitatea, dar au existat puține îmbunătățiri. Casa Albă a cerut Congresului, la sfârșitul lunii martie, să stabilească taxe mai mari pentru puțurile neutilizate de firmele petroliere, spunând că o astfel de politică ar da startul unei creșteri a producției. Astfel de măsuri nu s-au materializat încă, iar fiecare partid s-a mulțumit să paseze vina pentru prețurile mari la combustibil.
O soluție rapidă, în aceste condiții, este improbabil să apară. O mare parte din sectorul energetic depinde de acționari, iar investitorii au învățat din trecutul recent. Sunt ferm în modul maraton după sprintul de creștere al anilor 2010.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰