Video Cum putem scăpa de facturile prea mari la curent. Ce greșeli comit de obicei românii
În faţa unui val de plângeri despre facturi prea mari la electricitate, autorităţile încep un control masiv la furnizori. În acelaşi timp, recapitulează principalele erori pe care le putem comite: să trimitem greşit indexul de consum sau să nu dăm voie companiei să verifice periodic contorul.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Citirea corectă a consumului de electricitate a devenit subiectul principal al acestei perioade de scumpiri. Mulţi români s-au trezit cu facturi de mii de lei. În majoritatea cazurilor, furnizorii au aceeaşi explicaţie. Clientul nu a trimis indexul, iar reprezentantul companiei nu a putut verifica aparatul de măsură.
Ce greșeli comit de obicei românii
Mădălina Chițac, reporter Observator: Conform noii legislaţii, distribuitorul trebuie să meargă o dată la 3 luni acasă la client pentru a citi contorul. Indexul este transmis mai apoi către furnizor şi în baza acestuia se emite factura.
Corneliu Bodea, Centrul Român de Energie: Există situaţii în care această periodicitate de 3 luni nu este respectată. Există situaţii care sunt obiective: lipsă de acces, probleme de vizibilitate la contorul respectiv.
- CALCUL: Cât vor plăti bucureștenii la iarnă, pentru încălzire, în funcție de numărul de camere din apartament
- A crescut numărul românilor care fac reclamații din cauza facturilor prea mari la curent. ANPC face controale
- Un om de afaceri italian a ajuns la spital, după ce a văzut factura la curent. Crescuse de 10 ori: „Nu mai vedeam...
Dacă nu primeşte indexul şi nu îl poate verifica, furnizorul calculează factura pe baza unei stimări, de multe ori contestată de client. Astfel de situaţii pot fi evitate simplu.
Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte ANRE: Fiecare client are dreptul să încheie cu furnizorul o convenţie de consum, care nu este altceva decât indicarea pe fiecare lună a anului a cantitatăţii care se facturează de către furnizor, în cazul în care nu există citire. Estimarea se face în funcţie de istoricul de consum al clientului, iar în cazul în care nu există istoric de consum, estimarea se face în funcţie de ultima citire.
Autorităţile spun că doar doi din 10 români transmit consumul de electricitate. Dar nici nu sunt obligaţi. Cine simte că nu se descurcă, mai bine stă departe de contor, ca să nu dea cifre eronate care umflă factura.
Reporter-client: Vă pricepeţi să citiţi contorul?
- Nu! Mă uit şi eu acolo, văd nişte.
- N-aţi încercat vreodată să citiţi?
- Nu! Se ocupă soacră-mea. Ea o să dea în fiecare lună indexul ca să nu ne vină vreo 2 mii de lei factura.
Cel mai sigur este să aflaţi când vin angajaţii furnizorului să citească indexul şi să faceţi tot posibilul să poată ajunge la contor. Cine nu respectă obligaţia de a asigura accesul la aparatul de măsură, se poate alege cu contractul reziliat. Există sancţiuni şi pentru firmele care nu citesc contoarele: amendă până la cinci procente din cifra de afaceri. Anul acesta, autorităţile au primit peste 600 de reclamaţii împotriva furnizorilor care nu au citit contoarele periodic.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰