Video De ce nu este bine să oprim imediat motorul maşinii când ajungem la destinaţie. Sfatul experţilor pentru a reduce costurile
Românii au nevoie de cel puţin două salarii medii pe an ca să meargă cu maşina. Cheltuielile au crescut masiv. Totalul se apropie de 11.000 de lei, cu peste 20 de procente faţă de acum trei ani. Din păcate, şoferii nu prea au cum să economisească. Şi dacă stă în parcare, un automobil îl costă pe proprietar cel puţin 500 de lei pe lună.
Impozitul pentru o maşină cu motor mai mic, de până la 1.600 de centimetri cubi, varia între 40 şi 64 de lei în 2022. Acum este între 57 şi 76 de lei. ITP-ul s-a scumpit, de la 110 lei cât era, în medie, anul trecut, la aproximativ 150 de lei.
Adrian Mitrea, analist piaţă auto: O maşină, doar pentru că ea există în proprietatea cuiva, costă undeva la 500 de lei pe lună, dacă vorbim de asigurări, ceva combustibil sau energie electrică şi toate taxele asociate.
Chiar dacă tarifele RCA au fost plafonate pentru şase luni la nivelul lui februarie, şoferii fac o economie de doar 3% faţă de perioada anterioară, spun brokerii.
Andrei Iordănescu, broker asigurări: Dacă luăm o persoană de 30 de ani, fără un istoric de bonus-malus, adică este la prima asigurare pe numele lui, preţurile pot varia de la 1.000 de lei până la 2.500 de lei. Şi aici vorbim de capacitate cilindrică de până la o mie de centimetri cubi / până la o capacitate de 3.000 de centimetri.
- "Am sărit aici, era să ne rupem maşina". O şosea s-a crăpat pe sute de metri din cauza alunecărilor de teren
- Care sunt preţurile la carburanţi astăzi, 18 aprilie 2023. Preţul la benzină premium a scăzut cu 3 bani
- Tarifele RCA, plafonate la nivelul din februarie începând de marţi. Cât plătesc şoferii pe asigurarea auto
Costurile cu întreţinerea maşinii, tot mai mari
Şi costurile cu întreţinerea maşinii sunt mai mari acum.
Adrian Mitrea, analist piaţă auto: Fără să vorbesc de carburanţi sau de energia electrică, au crescut undeva cu 20-30 la sută dacă ne uităm la piesele de schimb şi la preţurile de manoperă din service.
Sorin Ene, specialist auto: Suma pe care o alocăm ţine foarte mult de modul în care este exploatată maşina respectivă. Tratamentul aplicat maşinii respective face în aşa fel încât să scoatem mai puţini sau mai mulţi bani din buzunar.
Fără să luăm în calcul defecţiunile, cea mai usturătoare cheltuială rămâne alimentarea autoturismului.
Greta Neagu, reporter Observator: Să presupunem că un şofer care are un autoturism cu un rezervor de 50 de litri face două plinuri pe lună. Într-un an cheltuiala sa doar cu alimentarea va fi de peste 8.200 de lei. Adică vorbim despre două salarii medii pe economie.
Adrian Mitrea, analist piaţă auto: Pentru oraşele aglomerate, cea mai bună soluţie de mobilitate, după mine, este un automobil electric. Este mult mai puţin pretenţios la pornirile de pe loc repetate, nu are nevoie să ajungă la o anumită temperatură de funcţionare.
Specialiştii vin cu câteva sfaturi pentru sezonul estival.
Sorin Ene, specialist auto: Nu este indicat ca, în momentul în care am ajuns la destinaţie să oprim imediat motorul. Uleiul lucrează la temperaturi mai mari decât apa cu cel puţin 5-10 grade şi, în momentul în care opresc motorul cu un ulei la o temperatură de, să spunem 110 grade, făcând în mod repetat chestia asta o să stric alte subansambluri ale motorului foarte scumpe: turbină, cutie de viteză.
Dacă tragem linie, fără să luăm în calcul eventualele reparaţii impozitul, ITP-ul, asigurarea şi carburantul ne costă, raportat la exemplele noastre, 11.000 de lei pe an. Faţă de 2020, să fii proprietarul unei maşini te costă mai mult cu cel aproape 2.000 de lei.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰