Lanțurile globale de aprovizionare, la un pas de colaps. Imagini cu aglomerația fără precedent de nave cargo în porturile din California. VIDEO
Lanțurile globale de aprovizionare încep să se fisureze iar muncitorii și transportatorii care au avut de suportat condiții grele în ultimii 2 ani trag un semnal de alarmă că sistemul va intra în colaps, relatează CNN.
Navigatorii, șoferii de camioane și muncitorii din transportul aerian au suportat carantine, restricții de călătorie și reguli complexe de vaccinare și testare Covid-19 pentru a menține deschise lanțurile de aprovizionare în timpul pandemiei. Mulți au ajuns însă la limita suportabilității, mai ales că nevoia de marfă după redeschiderea economiei mondiale este una uriașă. Rețeaua mondială de porturi, nave cargo și companii de transport riscă să intre în colaps, scrie CNN.
Un exemplu concret: zeci de nave de marfă așteaptă de săptămâni bune în afara porturilor Los Angeles și Long Beach, care s-au confruntat cu o aglomerație fără precedent. Cererea tot mai mare de produse după ce restricțiile anti-epidemice s-au relaxat a pus o presiune uriașă pe lanțul de aprovizionare din SUA. Pe 17 septembrie, a fost înregistrat un record de 147 de nave, dintre care 95 erau nave de tip container.
Porturile Los Angeles și Long Beach gestionează aproximativ 40% din transportul containerelor de marfă din SUA. Marfa a ajuns să stea prea mult în depozitele din porturi pentru că nu există suficienți șoferi care să o transporte. Dacă porturile sunt pline, navele cargo se văd nevoite să aștepte în larg. Asta ar putea afecta stocurile pentru decembrie, una dintre lunile cu cel mai înalt nivel de consum din an.
Transportatorii cer prioritate la vaccin și relaxarea restricțiilor de călătorie
- Răzbunarea migranților. Șoferii europeni râd de vizele pe 3 luni oferite de britanici: Își bat joc de noi. Să...
- Ministrul britanic al Transporturilor îi roagă pe șoferi să nu mai cumpere carburanţi la pet. La benzinării...
- Începe bătălia pentru gaz pe planetă în această iarnă. Criza energetică din UE va lovi și restul lumii:...
Într-o scrisoare deschisă către șefii de stat care participă la Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, Camera Internațională de Transporturi maritime (ICS) și alte grupuri industriale au avertizat cu privire la „prăbușirea sistemului global de transport” dacă guvernele nu restabilesc libertatea de circulație a lucrătorilor din transport și dacă nu le acordă acestora prioritate la vaccinare cu seruri recunoscute de Organizația Mondială a Sănătății.
„Lanțurile globale de aprovizionare încep să se fisureze, după doi ani de presiune asupra lucrătorilor din transporturi”, au scris grupurile. Scrisoarea a fost semnată și de Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport (ITF). Împreună reprezintă 65 de milioane de lucrători din domeniul transporturilor la nivel global.
"Toate sectoarele de transport înregistrează, de asemenea, o penurie de muncitori și ne așteptăm să plece mai mulți dintre ei din cauza modului au fost tratați în timpul pandemiei. Acest lucru ar pune lanțul de aprovizionare sub o amenințare mai mare", a adăugat acesta. Guy Platten, secretar general al ICS, a declarat că lipsa de muncitori se va acutiza spre sfârșitul anului. Navigatorii nu vor contracte noi care i-ar putea ține departe de casă de Crăciun, din cauza restricțiilor de călătorie și a închiderilor de porturi.
Acest lucru va crește presiunea asupra lanțurilor de aprovizionare și ar putea, de exemplu, să înrăutățească criza de alimente și combustibil din Marea Britanie. "Lanțul global de aprovizionare este foarte fragil și depinde în aceeași măsură de un navigator din Filipine ca de un șofer de camion care livrează mărfuri. A sosit momentul ca șefii de guvern să răspundă nevoilor acestor lucrători", a spus Stephen Cotton, secretarul general ITF.
În prezent, există navigatori blocați în porturi pe nave de mai bine de un an. Nu au voie nici să plece din port, nici să coboare de pe nave. La începutul pandemiei, mulți au fost de acord să își prelungească contractele cu câteva luni pentru a menține aprovizionarea cu alimente, combustibil, medicamente și alte bunuri de larg consum în întreaga lume. Blocarea la sol a avioanelor și închiderea frontierelor au făcut imposibilă mutarea lucrătorilor dintr-o parte a lumii în alta. În perioada de vârf a crizei, în 2020, 400.000 de navigatori nu au putut să-și părăsească navele pentru a se înlocui, unii au lucrat și 18 luni după încheierea contractelor, potrivit ICS.
Navigatori vaccinați și cu 6 doze
Deși circulația s-a îmbunătățit recent, unele restricții de călătorie au fost reimpuse din cauza variantei Delta, iar lucrătorii din domeniul transportului sunt supuși unor obligativități constante de vaccinare și testare pentru a-și îndeplini joburile. S-a ajuns la situații extreme: unii au fost vaccinați de mai multe ori, deoarece unele țări au aprobat doar anumite vaccinuri. Guy Platten a povestit cazul unui navigator care a primit șase doze de vaccin. "Este un coșmar total. Nu pot înțelege de ce nu avem un fel de standard global", a declarat el pentru CNN Business. Între timp, distribuția inegală a vaccinurilor în lume a făcut ca doar 25%-30% dintre navigatori să fie complet vaccinați, cei mai mulți din India şi Filipine.
Şi testarea pentru Covid a venit cu provocări. În februarie, Germania a introdus unilateral testarea obligatorie pentru șoferii de camioane, forţând țările vecine, inclusiv Italia, să impună restricții similare pentru a evita ca mii de șoferi să fie blocați pe teritoriile lor. Aceste măsuri au afectat mii de șoferi de camioane, în special în Pasul Brenner între Italia și Austria, unde au fost obligați să dea la cozi zile întregi la temperaturi sub zero grade fără alimente sau facilități medicale. Certificatul digital Covid din UE a atenuat o parte din presiune, dar rămân în continuare blocaje.
Un alt exemplu, luna trecută un echipaj de navigatori a trebuit să facă 10 teste Covid în șapte zile pentru a i se permite să intre în șantierul naval din Singapore pentru reparații. Din cauza unui focar de Covid în port, muncitorii au fost obligați să stea mai multe săptămâni blocați la bordul navei. Din cauza carantinelor obligatorii la sosirea în țările lor de origine, muncitorii pierd și câte o lună fără a-și vedea familiile. ”Navigatorilor nu li s-a acordat prioritatea muncitorilor din prima linie. Dacă doriți ca lumea să continue să se miște, trebuie să relaxați restricțiile de călătorie”, a transmis Shaailesh Sukte, căpitanul unei nave cargo.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰