Antena Meniu Search
x

Curs valutar

O reţea Facebook secretă i-a vizat pe alegătorii români, promovându-l pe Călin Georgescu. Anunţurile, vizualizate de 199 de milioane de ori - Bloomberg

Peste 4.000 de anunţuri politice, care o atacau pe Elena Lasconi şi promovau lideri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, au fost publicate de o reţea de pagini de Facebook în perioada premergătoare alegerilor prezidenţiale, potrivit Bloomberg.   

de Redactia Observator

la 09.12.2024 , 12:58

O rețea Facebook secretă i-a vizat pe alegătorii români. Anunţurile îi promovau pe Călin Georgescu și George Simion - Bloomberg O rețea Facebook secretă i-a vizat pe alegătorii români. Anunţurile îi promovau pe Călin Georgescu și George Simion - Bloomberg - Profimedia Images

Campania a fost desfășurată prin intermediul a 25 de pagini aparent separate de Facebook, care aparţineau unor entități ale căror site-uri împărtășeau o infrastructură comună de găzduire, publicitate și email, ceea ce sugerează o încercare organizată de influențare a alegerilor, conform raportului realizat de grupurile Reset Tech și Check First. Nu este clar cine se află în spatele rețelei, care a promovat postări politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 euro, potrivit sursei citate. 

Victoria şocantă a lui Călin Georgescu din primul tur al alegerilor, ulterior anulat, a adus companiile de social media în atenţia autorităţilor. Acestea s-au concentrat pe TikTok, platforma deținută de ByteDance Ltd., acuzând-o că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului Căli Georgescu. Totuși, raportul Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de influențare a rezultatului alegerilor.

Pe 6 decembrie, Curtea Constituțională a României a anulat alegerile prezidenţiale din cauza acuzațiilor de interferență rusă, o premieră în istoria ţării est-europene. Decizia a venit după declasificarea unor documente care sugerează că Georgescu a avut o campanie, mai ales pe TikTok, care ar fi putut fi coordonată de „actori statali” străini. Un document afirmă că România a fost ținta unor „atacuri hibride agresive rusești”. Pe de altă parte, Moscova a negat orice implicare.

Articolul continuă după reclamă

„Deși rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta, Facebook și Instagram, au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și polarizante,” au scris autorii raportului.

Pe acelaşi subiect

Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a reluat mesajul lui Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale. „⁠Nu vedem dovezi ale unor incidente majore pe platformele noastre în România,” a transmis el jurnaliștilor, adăugând că compania a fost în contact „aproape zilnic” cu autoritățile române, potrivit Euronews.

Cum erau descrişi liderii politici români

Reclamele descrise în raport îl prezentau pe Georgescu, care a declarat fonduri 0 pentru campania sa electorală, drept un „președinte patriot” care apără o națiune de aproximativ 19 milioane de oameni împotriva establishment-ului politic. Lidera USR, Elena Lasconi, era caracterizată drept un „diavol” și o marionetă a Occidentului, în timp ce președintele în funcție Klaus Iohannis era descris drept un „dictator” pentru sprijinul său față de Lasconi. Unele reclame exprimau, de asemenea, susținere pentru George Simion, liderul partidului AUR.

Cercetătorii au identificat campania utilizând Biblioteca de Reclame a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre advertiserii care folosesc platformele de social media ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori din august şi până la data publicării raportului.

Profilurile advertiserilor aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în principal în România și se prezentau drept site-uri de știri sau divertisment. Totuși, site-urile nu ofereau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații similare de email și tehnologie publicitară, ceea ce indica o structură de management centralizată, conform raportului. Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni de influență ascunsă la nivel mondial în acest an, iar Rusia este sursa numărul unu a unor astfel de activități. 

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Unde vă petreceţi în acest an Revelionul?
Observator » Ştiri externe » O reţea Facebook secretă i-a vizat pe alegătorii români, promovându-l pe Călin Georgescu. Anunţurile, vizualizate de 199 de milioane de ori - Bloomberg