O reţea Facebook secretă i-a vizat pe alegătorii români, promovându-l pe Călin Georgescu. Anunţurile, vizualizate de 199 de milioane de ori - Bloomberg
Peste 4.000 de anunţuri politice, care o atacau pe Elena Lasconi şi promovau lideri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, au fost publicate de o reţea de pagini de Facebook în perioada premergătoare alegerilor prezidenţiale, potrivit Bloomberg.
Campania a fost desfășurată prin intermediul a 25 de pagini aparent separate de Facebook, care aparţineau unor entități ale căror site-uri împărtășeau o infrastructură comună de găzduire, publicitate și email, ceea ce sugerează o încercare organizată de influențare a alegerilor, conform raportului realizat de grupurile Reset Tech și Check First. Nu este clar cine se află în spatele rețelei, care a promovat postări politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 euro, potrivit sursei citate.
Victoria şocantă a lui Călin Georgescu din primul tur al alegerilor, ulterior anulat, a adus companiile de social media în atenţia autorităţilor. Acestea s-au concentrat pe TikTok, platforma deținută de ByteDance Ltd., acuzând-o că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului Căli Georgescu. Totuși, raportul Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de influențare a rezultatului alegerilor.
Pe 6 decembrie, Curtea Constituțională a României a anulat alegerile prezidenţiale din cauza acuzațiilor de interferență rusă, o premieră în istoria ţării est-europene. Decizia a venit după declasificarea unor documente care sugerează că Georgescu a avut o campanie, mai ales pe TikTok, care ar fi putut fi coordonată de „actori statali” străini. Un document afirmă că România a fost ținta unor „atacuri hibride agresive rusești”. Pe de altă parte, Moscova a negat orice implicare.
„Deși rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta, Facebook și Instagram, au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și polarizante,” au scris autorii raportului.
- Videoclipurile care-l promovau pe Călin Georgescu pe TikTok, legate de o "agenție de influenţă" din Varşovia -...
- Cine este "Bogpr", care ar fi finanțat campania lui Georgescu. A donat în trecut 60.000 € unui manelist pe...
- Influencerii care ar fi fost plătiţi să-l susţină pe Georgescu ar fi fugit din ţară. Printre ei, liderul...
- Alegeri în era social media. Cine de unde se informează: de la declinul Facebook la ascensiunea TikTok - AFP
- ISW: Putin respinge explicit planul de pace al lui Trump care prevede amânarea cu 10 ani a intrării Ucrainei în NATO
Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a reluat mesajul lui Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale. „Nu vedem dovezi ale unor incidente majore pe platformele noastre în România,” a transmis el jurnaliștilor, adăugând că compania a fost în contact „aproape zilnic” cu autoritățile române, potrivit Euronews.
Cum erau descrişi liderii politici români
Reclamele descrise în raport îl prezentau pe Georgescu, care a declarat fonduri 0 pentru campania sa electorală, drept un „președinte patriot” care apără o națiune de aproximativ 19 milioane de oameni împotriva establishment-ului politic. Lidera USR, Elena Lasconi, era caracterizată drept un „diavol” și o marionetă a Occidentului, în timp ce președintele în funcție Klaus Iohannis era descris drept un „dictator” pentru sprijinul său față de Lasconi. Unele reclame exprimau, de asemenea, susținere pentru George Simion, liderul partidului AUR.
Cercetătorii au identificat campania utilizând Biblioteca de Reclame a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre advertiserii care folosesc platformele de social media ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori din august şi până la data publicării raportului.
Profilurile advertiserilor aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în principal în România și se prezentau drept site-uri de știri sau divertisment. Totuși, site-urile nu ofereau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații similare de email și tehnologie publicitară, ceea ce indica o structură de management centralizată, conform raportului. Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni de influență ascunsă la nivel mondial în acest an, iar Rusia este sursa numărul unu a unor astfel de activități.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰