"Nu pot executa, am pierdut controlul". Mesajul dramatic transmis de pilotul avionului prăbuşit în Kazahstan: cum i-a răspuns turnul de control din Rusia
Au fost clipe dramatice înainte de prăbuşirea avionului azer in Kazahstan. Piloţii au încercat din răsputeri să salveze vieţile pasagerilor, dar n-au fost ajutaţi nici de sistemele avariate ale aeronavei, nici de controlorii de trafic aerian din Rusia cu care au intrat în contact. După câteva minute, avionul exploda la impactul cu solul, în Aktau.
DailyMail susţine că a intrat în posesia unor înregistrări ce par a veni din cutia neagră a aeronavei. Pe înregistrări sunt surprinse, minut cu minut, reacţiile disperate ale piloţilor, precum şi răspunsurile venite de la turnul de control. Astfel, din convorbiri se poate deduce că piloţii nu aveau habar ce i-a lovit, dar vedeau cum sistemele le cedează rând pe rând.
Ignoraţi de două ori când au cerut întoarcerea la Baku
La ora 08:12, piloţii au raportat pierderea ambelor sisteme GPS şi au cerut ajutor pentru "vectorizare", cu alte cuvinte turnul de control să le comunice exact coordonatele la care se află şi cum pot reveni pe aeroportul din Baku de unde plecaseră. Aeroportul din Gronzîi, cel mai apropiat posibil, fusese deja închis la acea oră deoarece capitala Ceceniei era atacată cu drone. Patru minute mai târziu, ora 08:16, pilotul raportează că "o pasăre a lovit cabina de pilotaj şi avem o eroare de control". I se răspunde din turnul de control "AXY8243 (n.red. indicativul avionului) te înţeleg, cu ce vrei să te ajut?". Pilotul principal a solicitat din nou întoarcerea către Baku, dar nu a mai primit niciun răspuns.
La ora 08:17, pilotul a anunţat că duce avionul pe Mineralnîie Vodi, un micuţ aeroport din sudul Rusiei. Turnul îi cere să "execute o orbită la stânga", adică să vireze puternic spre stânga şi să schimbe direcţia de zbor, dar pilotul azer îi răspunde: "Nu pot executa, am pierdut controlul". La 08:19, copilotul îi informează pe cei de la sol că: "Nu putem menţine 150 (n.red. cursul de zbor), avem presiune ridicată în cabină". De la turnul de control vine acelaşi răspuns laconic: "Te înţeleg, AXY8243!". Doar câteva secunde mai târziu, la 08:20, pilotul spune: "Stânga 360, avionul meu pierde controlul". La 08:24, pilotul transmite că totul e în ordine. Derutat, controlorul rus de trafic aerian, răspunde: "Ce-ai zis? Nu te aud foarte bine! Comunică altitudinea!" N-a mai fost cazul. Avionul a dispărut de pe radare, iar când a reapărut era în picaj spre sol.
- Avionul prăbuşit în Kazahstan ar fi fost lovit de o rachetă rusească. Moscova: "E greşit să lansăm ipoteze...
- Un supravieţuitor al avionului prăbuşit în Kazahstan a surprins ultimele imagini înainte de nenorocire
- ANIMAŢIE. Care ar fi cauza accidentului aviatic din Kazahstan. Piloţii au plătit cu viaţa şi au salvat zeci de...
- Momentul în care un avion de pasageri se prăbușeşte în Kazahstan. Din cei 67 de oameni aflaţi la bord, 32 au...
- Dezvăluire uriaşă făcută de Putin: Biden i-a propus în 2021 să amâne cu 10-15 ani aderarea Ucrainei la NATO....
Lovit de o rachetă rusească?
Surse din guvernul azer sau apropiate anchetei au declarat pentru Euronews şi Reuters că avionul a fost lovit de resturile unei rachete ruseşti. Sistemele de apărare aeriană Pantsir-S "lucrau" la capacitate maximă în acele momente brăzdând cerul Ceceniei în căutare de drone inamice. Care existau, susţine Razdam Kadîrov care a declarat în dimineaţa de Crăciun că regiunea a fost atacată. Astfel, ceea ce piloţii au crezut că e o pasăre intrată la motor, ar fi putut fi foarte bine şi o bucată de rachetă ricoşată în aeronavă. Asta ar explica şi de ce a cedat sistemul hidraulic, cel prin care este "condus", pilotat un avion, a cedat primul.
Pierderea bruscă a ambelor sisteme GPS şi-ar putea găsi explicaţia tot în atacul dronelor din Cecenia. Cel mai probabil, cecenii au activat toate sistemele de bruiaj pe care le aveau pentru a "deruta" dronele. Avionul civil, slab echipat sau deloc echipat în unele cazuri, pentru război electronic nu avea cum să-şi mai menţină GPS-ul activ.
Ruşii evită să comenteze subiectul. Nu spun că sistemele Pantsir-S sunt de vină, dar nici nu neagă vehement un astfel de scenariu. "Să nu emitem ipoteze până nu sunt gata rapoartele oficiale ale anchetei", a venit răspunsul de la Moscova.
29 de supravieţuitori, din 67 de persoane aflate la bord
Deocamdată, rămâne neclară cauza prăbuşirii miercuri a unui avion aparţinând Azerbaidjan Airlines, căreia i-au supravieţuit 29 de persoane, multe dintre ele rănite grav. S-au vehiculat mai multe teorii, inclusiv posibilitatea ca aeronava să fi fost doborâtă de o rachetă antiaeriană, speculaţie bazată pe daunele mai puţin obişnuite observate pe fuselajul avionului.
Aeronava comercială Embraer 190, se afla în zbor pe ruta Baku - Groznîi, capitala republicii ruse Cecenia, cu 67 de persoane la bord, inclusiv cei cinci membri ai echipajului. Din motive încă necunoscute, avionul a virat spre Marea Caspică înainte de a se prăbuşi lângă Aktau, în Kazahstan, cu puţin timp înainte de apropierea de aterizare.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰