Cel mai mare jaf de mașini din istorie. Cum a luat Coreea de Nord de 1000 de Volvo fără să le plătească. Suedia îi trimite de două ori pe an înştiinţare de plată
Coreea de Nord este o țară relativ necunoscută, iar dictatorii din dinastia Kim fac ample eforturi pentru a se asigura că restul lumii nu află ceea ce se întâmplă sub conducerea lor. Din această cauză, multe dintre poveștile despre acest stat par a fi, adesea, exagerate. Cu toate acestea, o investigație desfășurată de un reporter american a dezvăluit în urmă cu aproape trei decenii că nord-coreeni s-au aflat în spatele celui mai mare jaf de mașini din istorie, notează NPR.
Jurnalistul Urban Lehner a povestit cum în anul 1973 făcea reportaje pentru The Wall Street Journal în Coreea de Nord, acolo unde a descoperit primele indicii legate de acest jaf. Astfel, el a dezvăluit că pe parcursul șederii sale în această țară a fost plimbat cu un autoturism Volvo 144 sedan, fiind modelul de mașină în care jurnaliștii străini călătoreau în mod obișnuit.
"Primeai un interpret, un șofer și un Volvo familia ta timp de două săptămâni", spune Lehner.
Intirgat de acest lucru, Lehner a început să facă o serie de investigații legate de originea acestor autorturisme. El a început de la zvonurile care circulau printre reporteri, cele care spuneau că Coreea de Nord a furat acele autoturisme și că se afla, așa cum au arătat cercetările, în spatele celui mai mare jaf de mașini.
Cum s-a aflat Coreea de Nord în spatele celui mai mare jaf de mașini din istorie?
- Capitala nord-coreeană, Phenian, în carantină din cauza unei boli respiratorii. Oamenii sunt obligați să stea...
- Kim Jong-un și-ar fi executat ministrul de Externe care a organizat summiturile cu Donald Trump - presa sud-coreeană
- Coreea de Nord a lansat o rachetă balistică spre Marea Japoniei. Phenianul vrea să dezvolte o nouă armă şi să...
Investigațiile făcute de Lehner au arătat că cu zeci de ani în urmă, când Volvo 144 era încă în producție, suedezii au încercat să se extindă pe o nouă piață care părea promițătoare: Coreea de Nord. Astfel au fost semnate mai multe contracte prin care către nord-coreeni primeau utilaje grele de minerit și 1.000 de astfel de automobile.
În 1975, Suedia a devenit prima țară occidentală care a înființat o ambasadă la Phenian. La scurt timp după deschiderea acesteia, comerțul țării cu Occidentul s-a oprit brusc. Coreea de Nord nu a plătit pentru bunurile pe care le-a importat. Termenele de plată au trecut, datoriile și dobânzile au crescut și a devenit clar că Phenianul nu își permitea toate achizițiile.
Coreea de Nord și-a supraestimat capacitățile industriale, a scris un fost diplomat în memoriile sale. Țara era convinsă că va ajunge din urmă națiunile industriale dezvoltate. În opinia lui acestuia, Coreea de Nord nu știa cum să facă afaceri în afara blocului comunist.
Potrivit Agenției suedeze pentru credite de export, care a asigurat plățile, datoria Coreei de Nord față de Suedia a crescut de-a lungul anilor la 322 milioane de dolari. Suedia trimite încă înștiințări de plată de două ori pe an Phenianului, dar Coreea de Nord nu le-a achitat.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰