Reţea care targeta românii pe TikTok, demontată în septembrie. Oficialii evită să spună dacă era legată de campania pentru prezidențiale
În contextul alegerilor prezidenţiale şi a campaniei susţinute prin care candidatul independent Călin Georgescu s-a promovat pe reţeau TikTok, oficialii acesteia au declarat că au sesizat pe platformă mişcări încă din luna septembrie, dar nu au oferit detalii şi nu au menţionat vreun candidat.
„În raportul nostru din septembrie, am făcut public că am demontat o reţea care targeta audienţa în limba română, însă nu avem dovezi care să sugereze că această reţea este legată de actuala campanie pentru preşedinţie”, a declarat un oficial TikTok pentru Paginademedia.ro.
"Este înşelător să atribui activitatea doar platformei TikTok”
Reprezentanţii platformei nu au răspuns întrebărilor Paginademedia.ro dacă au constatat existenţa unui număr masiv de postări şi conturi în favoarea lui Călin Georgescu sau de ce a permis postări în favoarea acestui candidat în ziua alegerilor.
„Călin Georgescu şi-a făcut campanie pe mai multe platforme, şi este deopotrivă inexact şi înşelător să atribui activitatea doar platformei TikTok”, a precizat reprezentantul TikTok.
- CNA cere Comisiei Europene să investigheze TikTok pentru campania lui Călin Georgescu: Manipularea opiniei publice...
- Marcel Ciolacu, despre implicarea TikTok în alegerile din România: Sursa de finanţare a fost una externă. E de...
- Mecanismele prin care s-a viralizat Călin Georgescu pe TikTok. Youtuberul Faiăr: "Am mai văzut genul ăsta de...
În 22 noiembrie, înaintea alegerilor prezidenţiale, TikTok transmitea, într-un comunicat, „angajamentul de a proteja integritatea procesului electoral şi de a oferi un spaţiu online sigur şi responsabil pentru utilizatorii săi”.
„Cu o echipă globală de peste zeci de mii de experţi în trust & safety, dintre care mai mult de 6.000 în UE, parteneriate strategice, resurse în aplicaţie (precum Centrul Electoral, Ghidul de Căutare şi Etichetarea Videoclipurilor, care sunt active în prezent pentru alegerile din România) şi iniţiative de educaţie media, TikTok se dedică combaterii dezinformării şi facilitării accesului la informaţii oficiale pentru cei peste 8,1 milioane de utilizatori din România. Conform celui mai recent Raport privind Aplicarea Regulilor Comunităţii pentru al doilea trimestru al anului 2024, 99,2% din conţinutul cu dezinformări electorale a fost eliminat proactiv înainte de a fi raportat, iar 98,5% din acest conţinut a fost eliminat în mai puţin de 24 de ore”.
Măsuri stricte împotriva publicităţii politice
În plus, afirma că „pentru a menţine platforma în siguranţă în perioada electorală, TikTok se concentrează pe trei piloni principali: aplicarea politicilor (precum combaterea dezinformării, eliminarea operaţiunilor de influenţă ascunsă şi gestionarea conţinutului generat de AI), sprijinirea accesului la informaţii oficiale şi colaborarea cu experţi. În acest sens, TikTok colaborează cu ONG-ul local Funky Citizens pentru a ajuta comunitatea să navigheze în siguranţă pe platformă şi să se protejeze împotriva potenţialelor dezinformări în perioada alegerilor”.
Tot în comunicatul din 22 noiembrie, TikTok anunţa „măsuri stricte împotriva publicităţii politice şi influenţei ascunse”. „TikTok aplică măsuri stricte şi reguli clare pentru a asigura o experienţă online echitabilă. Platforma interzice publicitatea politică, promovarea plătită a conţinutului politic şi strângerea de fonduri de către conturile guvernamentale sau politice. În prima jumătate a anului 2024, 1.327 de reclame au fost eliminate în Spaţiul Economic European pentru încălcarea politicilor platformei privind dezinformarea de mare risc, informaţiile medicale false, teoriile conspiraţiei, conţinutul sintetic şi manipulat, precum şi conţinutul politic”.
Mesajele lui Călin Georgescu au fost răspândite pe platformă prin zeci de conturi.
„Experţii TikTok lucrează continuu pentru a identifica şi bloca operaţiuni de influenţă ascunsă, inclusiv conturi false, eforturi de influenţă străină şi campanii de dezinformare care vizează procesele electorale, inclusiv cele din ţările europene, pentru a asigura că mesajele electorale reflectă cu adevărat intenţiile utilizatorilor. Platforma interzice conturile care încearcă să adopte astfel de comportamente, ia măsuri împotriva celor pe care le evaluează ca fiind parte dintr-o reţea şi le raportează periodic în Centrul de Transparenţă TikTok. Odată cu interzicerea acestor conturi, orice conţinut postat de acestea este, de asemenea, eliminat – la fel ca în cazul oricărui cont interzis. TikTok consultă în mod regulat experţi terţi, precum şi Consiliile Consultative TikTok globale de Conţinut şi Siguranţă, ale căror recomandări îi ajută să îşi îmbunătăţească politicile şi să înţeleagă contextul regional. Mai mult, platforma oferă actualizări regulate şi detaliate despre operaţiunile de influenţă ascunsă (CIO) pe care le elimină. TikTok a făcut public un nou raport dedicat transparenţei privind CIO, disponibil în Centrul de Transparenţă, cu informaţii noi despre operaţiunile pe care le-a eliminat anterior şi care au încercat să revină pe platformă prin intermediul unor conturi noi”, se arată în comunicat.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰