Video Noul tip de parapete, care a salvat sute de vieţi în ţară. A început să fie montat pe mai multe drumuri
Costă aproape patru mii de lei pe metru şi au salvat până acum sute de vieți, pe șosele. Vorbim despre parapetele pe rulouri care au început să fie montate în ultimii ani şi în ţara noastră. Aşa zişii "minioni" sunt nişte parapete galbene, de formă cilindrică ce se rotesc la impact, şi ajută astfel la prevenirea unor accidente grave. Un nou proiect al CNAIR vrea să aducă mai multă siguranţă pe şosele şi îşi propune să monteze în continuare aceste parapete pe drumurile cu risc crescut de accidente.
Şoferii care tranzitează porţiuni periculoase de drum zilnic înţeleg cel mai bine importanţa şi eficienţa acestor tipuri de parapete care nu de puţine ori fac diferenţa între viaţă şi moarte.
"Se rotesc, da, da, da. Şi atunci, tu când aluneci pe ele, oricum aluneci altfel faţă de glisiera de metal care, aia dacă ai şi viteză mai mare şi ai intrat în ea, s-a făcut praf", spune un șofer.
Noul tip de parapete, care a salvat sute de vieţi în ţară
Sistemul este format din mai mulţi cilindri galbeni, din cauciuc dur, care au un mare atu: se rotesc şi reduc astfel puterea impactului în momentul producerii unui accident.
- Două surori de 18 și 19 ani, accident cumplit pe un drum din Mehedinți. Motorul mașinii a zburat la câţiva...
- Fostul internațional croat Nikola Pokrivac a murit într-un accident cumplit, alți doi fotbaliști luptă să...
- Accidente cumplite în Vinerea Mare. Doi şoferi din Petroşani vor petrece Paştele în spital după ce s-au ciocnit...
- "A fost ca un cutremur. Băiatul a zburat pur și simplu". 2 morți și 10 răniți, printre care un bebeluș, după...
- "Am condus mult pentru puţină pace şi linişte". Venit tocmai din Germania, ca să petrească Paştele la poalele...
Unul din avantajele parapetelor pe role este faptul ca preiau în mod dinamic inclusiv forţa de impact rezultată pe seama vehiculelor de tonaj greu. Minionii de pe marginea şoselelor sunt mobili, au o cosistenţă elastică și rămân uniți atunci când cineva încearcă să-i dezbine.
"Acest parapet este ideal pentru mașinile până în 13 tone, readucându-le pe traiectoria ideală, și anume, pe carosabil, fără să provoace daune mari autovehiculului și, de asemenea, fără să provoace daune pasagerilor. Impactul resimțit în autoturism nu este la fel de mare ca într-un parapet de tip clasic", spune Tudor Duțu, director executiv DRDP Brașov.
Pe Drumul Naţional 1, foarte multe parapete de acest fel poartă încă semnele unor accidente ce puteau avea consecinte mult mai grave.
A început să fie montat pe mai multe drumuri
"Zonele care sunt distruse sunt înlocuite, noi avem un stoc pentru a le înlocui, facem lucrul acesta o dată pe lună sau de câte ori e nevoie. Cheltuielile pentru înlocuire le suportă Regionala Braşov", spune Tudor Duțu, director executiv DRDP Brașov.
În numai 1 din 4 cazuri, banii de reparaţii sunt recuperaţi de la şoferii care au distrus parapetele. Începând din 2019, zeci de sectoare periculoase de drum din ţara noastră au fost asigurate cu astfel de minioni.
"Doar în 2024 am montat 3 kilometri, un kilometru și jumătate pe DN1, 500 de metri pe DN 13, 500 de metri pe Hula Bradului în judeţul Sibiu, 500 de metri între Vlădeni şi Perşani", spune Tudor Duțu, director executiv DRDP Brașov.
CNAIR îşi propune să extindă sistemul în mai multe zone cu risc de accident din ţară.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰