Video Cum au rezolvat autorităţile române situaţia din Portul Constanţa, forţate de războiul din Ucraina: au mutat vagoanele de pe o şină, pe alta
A fost nevoie de un război la graniţa ţării pentru ca autorităţile să ia în calcul profitul pe care infrastructura feroviară îl poate aduce în Portul Constanţa. După 30 de ani în care nu s-a făcut nimic, problema s-a rezolvat parţial. În stil românesc. Din 700 de vagoane îngrămădite pe liniile dezafectate, necesare transportului de cereale din Ucraina, peste 200 blochează acum alte tronsoane.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
După trei decenii în care sute de vagoane au zăcut pe liniile ferate ale Portului Constanţa, CFR anunță în sfârşit că situația s-a rezolvat. În portul Constanţa, se lucrează. Însă pentru realizarea acestor linii noi a fost nevoie de mutarea vagoanelor. Garniturile au ajuns pe tronsoane nefuncţionale. Însă de aici, misiunea va fi una şi mai dificilă pentru că au fost fixate astfel încât să nu se răstoarne. "Vor trebui la rândul lor să fie mişcate de acolo pentru că... Ar fi absolut regretabil ca sistemul feroviar remediat să nu poată fi utilizat din cauza staţionării vagoanelor", a declarat Viorel Panait, Asociația Operatorilor Portuari.
A doua fază a lucrărilor are termen de finalizare luna iunie
Din luna aprilie a anului trecut şi până acum - 201 garnituri au fost mutate pe alte linii sau depozitate în alte stații CFR Infrastructură din țară. 200 au fost restaurate şi pot fi exploatate pentru cerealele care vin din Ucraina. Alte 342 sunt sub sechestru ANAF şi vor fi scoase la licitaţie. Anul trecut, s-au găsit însă cumpărători pentru doar 25. Din cele 311 linii de cale ferată din Portul Constanţa, 35 sunt finalizate încă de anul trecut. La 64 se lucrează de zor. În timp ce peste 200 sunt închise sau au restricții de circulaţie.
La aproape un an distanţă, în continuare, în Portul Constanţa sunt linii care sunt înghiţite de arbori. Însă, dintre vagoanele care erau prinse aici ca într-o menghină, a mai rămas doar unul. După deblocarea celor 99 de linii, traficul de mărfuri din Portul Constanţa a crescut cu 12% faţă de anul trecut. "Avem proiecte în tot ceea ce înseamnă Portul Constanţa, investiţii de aproape un miliard de euro. Tocmai pentru a creşte capacitatea portului", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
A doua fază a lucrărilor are termen de finalizare luna iunie. "Suntem încrezători că anul acesta va fi cu totul diferit. Până la campania agricolă, vom putea într-adevăr să avem un flux mai fluid de vagoane", a declarat Viorel Panait, Asociația Operatorilor Portuari. Accesul spre port e o altă problemă stringentă. În prezent, triajul CFR Valu lui Traian, care deservea tot traficul feroviar de marfă, este complet distrus, iar triajul Palas funcţionează la jumătate.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰