Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Scădere drastică a vânzărilor de băuturi răcoritoare, din cauza taxei pe zahăr. ANBR spune că măsura e discriminatorie

Volumul de băuturi răcoritoare vândute în primul trimestru din anul 2024 s-a redus cu 5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ca urmare a introducerii accizei aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conţinut de zahăr, a anunţat, joi, Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reuneşte principalii producători de profil din România.

de Redactia Observator

la 01.08.2024 , 18:31

Scădere drastică a vânzărilor de băuturi răcoritoare, din cauza taxei pe zahăr. ANBR spune că măsura e discriminatorie Scădere drastică a vânzărilor de băuturi răcoritoare, din cauza taxei pe zahăr. ANBR spune că măsura e discriminatorie - Shutterstock

Această evoluţie se adaugă unui declin de 10% în volum consemnat în anul 2023, faţă de anul 2022, ca efect al creşterii TVA de la 9% la 19%, măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse.

"Toate aceste măsuri discriminatorii impuse sectorului băuturilor răcoritoare au dus la creşteri de preţ pentru consumator implicând o creştere directă a preţului mediu pe litru la raft între 20-25% şi până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2,5l. Creşterea directă a preţului înseamnă +14 puncte procentuale faţă de rata medie actuală a inflaţiei din România şi +5 puncte procentuale peste rata medie a inflaţiei din industria alimentară. Consecinţele imediate şi directe se vor traduce, în continuare, aşa cum avertizam anterior, în redimensionarea afacerilor, pierderea locurilor de muncă, reducerea investiţiilor sau renunţarea la acestea, toate cu efecte negative majore asupra bugetului de stat şi a consumatorilor, precum şi o încetinire a procesului de dezinflaţie, atât de important pentru economia României în aceste momente", se arată în comunicatul organizaţiei.

Tinerii s-ar putea îndrepta către băuturile alcoolice

Articolul continuă după reclamă

Printre alte consecinţe negative, ANBR enumeră distorsionarea lanţului comercial natural, prin găsirea de soluţii de către comercianţi de a evita plata taxelor, fie prin comerţ ilegal, fie prin creşterea comerţului cu ţări terţe, modificarea obiceiurilor de consum, mai ales în rândul tinerilor, cu consecinţa naturală ca o parte dintre consumatori să se îndrepte către produse alcoolice care vor avea un preţ similar cu cel al băuturilor răcoritoare şi scăderea gradului de conformare voluntară pentru o industrie care în acest moment se află în topul celor cu o rată de colectare foarte mare a taxelor şi impozitelor.

"Continuăm să analizăm cu mare atenţie evoluţia datelor din sectorul băuturilor răcoritoare şi impactul pe care acciza introdusă de la 1 ianuarie 2024 îl are asupra industriei noastre. O analiză concludentă şi echilibrată se va putea realiza spre finalul acestui an, pentru a putea surprinde efectul accizei pe o perioadă de cel puţin trei trimestre. Rămânem un partener transparent şi deschis dialogului cu autorităţile şi ne dorim să putem contribui cu datele necesare în vederea realizării unor analize corecte, care să ia în calcul nu doar încasările la bugetul statului, cât şi efectele asupra industriei. Din nefericire, estimarea actuală arată un trend de scădere a volumelor comercializate, deoarece preţul la raft al unei băuturi răcoritoare a crescut semnificativ", a declarat Alice Nichita, preşedintele ANBR, citată în comunicat.

Măsura de suprataxare a băuturilor răcoritoare, considerată discriminatorie

Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare consideră această măsură de suprataxare a băuturilor răcoritoare ca fiind discriminatorie, deoarece ea nu vizează întreaga cantitate de zahăr din dieta unei persoane. Zahărul din băuturile răcoritoare reprezintă doar 3% din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane, conform unor studii realizate la nivel european de către Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară (EFSA). Mai mult, zahărul din băuturile răcoritoare nu este diferit de zahărul adăugat în alte categorii de produse, subliniază sursa citată.

ANBR este o asociaţie non-profit, membră a ROMALIMENTA (Federaţia Patronală din Industria Alimentară) şi a UNESDA (Uniunea Europeană a Asociaţiilor Producătorilor de Băuturi Răcoritoare). 

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
SONDAJ: Veţi merge duminică la vot?
Observator » Ştiri economice » Scădere drastică a vânzărilor de băuturi răcoritoare, din cauza taxei pe zahăr. ANBR spune că măsura e discriminatorie