Cod Rutier 2022. Deputaţii coaliţiei au "măcelărit" ordonanţa prin care Guvernul a mărit pedepsele pentru şoferii agresivi şi vitezomani
Ordonanţa de urgenţă prin care a fost modificat Codul Rutier la începutul anului 2022 a fost "măcelărită", spune preşedintele Comisie de Transporturi, Cătălin Drulă, după ce deputaţii PSD, PNL şi UDMR au votat mai multe amendamente care lasă "portiţe" pentru "şmecherii" care încalcă regulile de circulaţie.
- Premiera noului sezon Chefi la cuțite din 17 Noiembrie, Duminică 20:00, Luni, Marți și Miercuri 20:30 pe Antena 1 și AntenaPLAY
- Valul de aer polar a adus prima avertizare de ninsoare şi viscol din acest sezon. Când se încălzeşte vremea
Pe 27 ianuarie a intrat în vigoare noul Codul Rutier, care are obiectivul de reducere a numărului de accidente rutiere şi de victime, cu 25%, până în 2026. Efectele acestui Cod Rutier au început să se facă simțite abia o lună mai târziu, începând din 27 februarie 2022.
Una dintre prevederile noului Cod Rutier spunea că șoferii pot rămâne fără permis chiar și pentru 120 de zile, cu 30 mai mult decât era până atunci, şi că şoferii care depăşesc viteza cu peste 70kmh nu vor mai primi celebra "dovadă" pentru a circula, ci li se suspendă dreptul pe loc. Deputaţii nu au fost însă de acord întru totul cu ordonanţa de urgenţă a Guvernului şi marţi au fost aduse o serie de amendamente la ordonanţa prin care este modificat Codului Rutier.
Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, este invitat la şedinţa Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaţilor, pe data de 31 mai, iar preşedintele Comisiei, Cătălin Drulă, spune că legea propusă de guvern a fost "măcelărită" şi că majoritatea PSD-PNL-UDMR din comisie a reintrodus "toate portiţele şi şmecheriile" pentru cei care încalcă reguli de circulaţie.
"Coaliţia şmecheriei la volan. Ieri, în Comisia de transporturi pe care o conduc, a fost show PSD-PNL-UDMR pe tema modificărilor la Codul Rutier făcute de guvernul Ciucă recent. Legea au măcelărit-o. Au băgat înapoi toate portiţele şi şmecheriile de scăpat 'cu carnetul' pentru toţi cei care încalcă grav regulile de circulaţie. În ţara cu cei mai mulţi morţi din accidente rutiere din UE. În ţara unde şmecherii cu legitimaţie, girofar şi 'bolizi' vor impunitate", a scris Cătălin Drulă pe Facebook.
"Lucian Bode, care trebuia să fie prezent în calitate de ministru sau să delege un secretar de stat, a lipsit. O doamnă comisar-şef a încercat fără succes să ţină piept şmecheriei, explicând de ce e nevoie de închiderea portiţelor. A fost show. Pesediştii cot la cot cu peneliştii au făcut praf ministerul lui Bode de parcă nu ei ar fi împreună la guvernare. La ce cuvinte s-au spus de către deputaţii majorităţii, m-aş aştepta ca Bode să fie demis de urgenţă. L-am chemat la comisie pe ministrul Bode pentru a da explicaţii asupra activităţii sale în faţa colegilor săi de guvernare. Şi să înţelegem dacă coaliţia asta vrea reguli de circulaţie europene sau şmecherie post-sovietică pe drumuri", a mai scris Drulă.
Codul Rutier 2022. Ce modificările au fost făcute în comisia de Transporturi
Conform USR, în baza amendamentelor aprobate marţi în Comisia Transporturi, şoferilor recidivişti pentru sancţiuni grave (de exemplu, depăşirea de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roşie, nerespectarea indicaţiilor poliţistului, vorbitul la telefon la volan, comportamentul agresiv, mersul pe sens opus pe autostradă, neacordarea de prioritate, depăşirea în zonă interzisă, consumul de alcool, viteza excesivă) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
- Mai mult, recidiviştii pentru sancţiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
- La fel şi vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraş)
- Tot vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulaţie pentru 15 zile, faţă de legislaţia actuală conform căreia sunt lăsaţi pietoni pe loc.
- Şoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanţă contravenţiile fără ca termenul de prescripţie de 6 luni de la primirea punctelor să fie îngheţat. Cum de cele mai multe ori acţiunile în instanţă durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor şi, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această portiţă.
- Şoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului îşi vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada iniţială), iar amendamentele din parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada iniţială).
- Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un şofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulaţie cu dovadă, să zicem sancţionabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.
- Pentru necomunicarea datelor de identificare a şoferului contravenient către poliţie, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022). Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenţie constatată cu mijloace automate de depăşire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraş) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale şoferului, va putea plăti doar 652 de lei (½ din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2900 de lei pentru persoane fizice şi 14500 de lei pentru persoane juridice.
Cod Rutier 2022. Lista bolilor pentru care se poate anula permisul de conducere
Noul cod rutier care a intrat în vigoare în ianuarie 2022 face precizări şi în privinţa afecţiunilor medicale pentru care nu poate fi eliberat permisul de conducere, dar şi cazurile în care acesta poate fi anulat în rândul şoferilor care l-au obţinut în baza legilor anterioare.
Codul Rutier 2022 precizează că permisul auto poate fi suspendat în anumite condiţii. Concret, există o serie de afecţiuni pentru care persoanele în cauză vor avea permisul auto anulat sau nu îl vor putea obţine dacă sunt la început de drum.
Modificările din Codul Rutier 2022 pun accent pe importanța documentului oficial prin care persoanele care primesc dreptul de a conduce sunt declarate apte din punct de vedere medical.
Persoanele cu probleme ale aparatului respirator, de exemplu, pot dobândi totuşi permisul auto, dar numai în cazul în care primesc aviz favorabil din partea unei unităţi sanitare autorizate, iar acest lucru este menţionat în fişa medicală. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul celor care poartă un stimulator cardiac.
Afecțiuni pentru care nu mai este valabil permisul auto
- boli ale aparatului respirator. Permisul se poate obține după un aviz favorabil din partea unei unități sanitare autorizate;
- stimulator cardiac sau antecedente de infarct miocardic. Permisul ul se poate bobține în urma unui aviz din partea medicului;
- boli cardiovasculare, inclusiv angina pectorală de repaus sau de emoție;
- tulburări mintale;
- diabet zaharat, afecțiuni locomotorii, afecțiuni ale auzului și apnee;
- probleme neurologice, precum epilepsie;
- afecțiuni renale;
- probleme cu alcoolul sau drogurile;
- probleme cu vederea. Pentru pierderea temporară a vederii, conducătorul auto trebuie să aștepte cel puțin 6 luni;
Cod Rutier 2022 - Cum este definită în lege agresivitatea în trafic
Mai nou, inclusiv şoferii care sunt agresivi în trafic riscă să fie sancţionaţi de oamenii legii. Este una dintre prevederile din noul Cod Rutier, care s-a modificat de pe 27 ianuarie. Noile contravenţii vor intra însă în vigoare în 30 de zile.
A fost definită agresivitatea în trafic: de exemplu cei care folosesc flashurile într-un mod agresiv sau pentru a intimida un alt şofer pot fi sancţionaţi cu sume cuprinse între 580 de lei şi 725 de lei şi reţinerea permisului pentru 30 de zile.
Şi cei care încalcă regulile de circulaţie pe autostradă vor avea parte de sancţiuni mult mai dure. Spre exemplu, cei care circulă pe banda de urgenţă nejustificat pot fi amendaţi cu sume între 1.305 lei şi 2.900 de lei şi reţinerea permisului pentru 30 de zile. Iar cei care întorc sau merg cu spatele pe autostradă riscă să le fie suspendat permisul pentru 90 sau pentru 120 de zile.
Poliția Română a prezentat, pe pagina de Facebook, exemple de comportament agresiv în trafic, pentru care noul Cod Rutier prevede amenzi mai mari.
Cod Rutier 2022. Cât de murdar trebuie să fie geamul maşinii ca să primeşti o amendă de 1.160 de lei
În curând, pentru geamul murdar al maşinii am putea fi amendaţi chiar şi cu 1200 de lei. Doar că... legea nu face nicio distincţie, spre exemplu, între o lunetă prăfuită şi una plină de noroi. Poliţiştii vor fi cei care vor decide în trafic dacă geamurile maşinilor sunt suficient de murdare încât să merite amendă. Până şi ei recunosc că noile reguli sunt cel puţin confuze.
Ionuţ Dumitru, poliţist: Avem în spate, aici, o maşină. Este cu un strat consistent de praf pe lunetă...Aici ar putea lăsa interpretabil. Dacă încurcă sau nu încurcă. Dacă obstrucţionează sau nu obstrucţionează vizibilitatea.
Reporter: Dacă aţi opri maşina asta în trafic l-aţi amenda sau nu l-aţi amenda pe şofer?
Ionuţ Dumitru, poliţist: Da, bună întrebare.
O întrebare la care poliţiştii vor fi nevoiţi, în curând, să aibă totuşi un răspuns. De la finalul acestei luni, şoferii prinşi cu parbrizul, geamurile laterale sau luneta murdare riscă amenzi între 870 și 1.160 de lei, dacă murdăria afectează vizibilitatea. Doar că legea nu dă niciun detaliu în plus, aşa că fiecare poliţist va trebui să decidă cât de murdar înseamnă "prea murdar".
Ionuţ Dumitru,poliţist: În mod normal da, se încadrează la articolul de lege, obstrucţionează vizibilitatea. Este acoperit? Este. Se încadrează la textul de lege? Se încadrează. Noi nu avem acea definiţie clară - "Cât de murdar să fie?".
Cosmin Andreica, sindicat Europol: Nu există un instrument de măsurare al mizeriei de pe geamuri. Se va uita poliţistul prin habitaclul maşinii ca să vadă vizibilitate prin geamurile laterale, lunetă sau parbriz.
''De asta e bine să ai o cameră de luat vederi ca să poţi demonstra cât de murdare au fost în cazul în care ţi se pare că nu au fost suficient de murdare.''
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰